מערכת הבחירות הסתיימה אומנם לפני פחות מחודש ונדמה כי המשקעים מתחילים להיעלם אבל ראש ישיבת ההסדר, הרב דוד פנדל שהיה גם הפעם לא מעט במוקד ההתקפות הפוליטיות רוצה לעשות קצת סדר בטענות שהועלו נגדו. "חיכיתי לתקופה של "אחרי הבחירות" שהכל רגוע ושקט כדי לעשות סדר באי הדיוקים". הוא גם מתייחס לטענות "ההדתה".
כמו בשתי מערכות הבחירות הקודמות גם במערכת הבחירות המוניציפאלית האחרונה שהגיעה לסיומה לפני פחות מחודש עלו לשיח הציבורי טענות קשות להשתלטות דתית של הגרעין התורני בשדרות כשחלק מהאש הופנתה לעברו של מי שעומד מאחורי ישיבת ההסדר, ראש הישיבה, הרב דוד פנדל. זה התחיל בראיון תוקפני שהעניק ראש העיר לשעבר עו"ד אלי מויאל ל'דין וחשבון' בו טען בין היתר כי הרב פנדל מוביל להקצנה דתית, בהמשך השמיעו עוד מועמדים מתנגדי דוידי, ביניהם עו"ד יוסף פנחס גם כן טענות נגד הרב וישיבת ההסדר. לכל אותם האשמות בחר הרב פנדל שלא להתייחס אבל דווקא לאחר שנרגעו הרוחות היא כתב מכתב שבו התייחס לראשונה לטענות שהועלו נגדו בכל תקופת הבחירות.
"כל כך חיכיתי לרגע הזה 'אחרי הבחירות' שאפשר לדבר ולהיות ממש פתוח" הוא כותב במכתב שנשלח גם ל'דין וחשבון', "אפתח בברכות לראש העיר שזכה בצדק לתמיכה רחבה והבעת אמון ותודה מהציבור על כל הטוב שהביא לעיר!נתפלל שבענווה ובתחושת שליחות יזכה לשרת את הציבור ולהמשיך להעיף את העיר קדימה לכבודה של ארץ ישראל , עם ישראל ותורת ישראל".

מפעל חייו. ישיבת ההסדר בשדרות
"המדינה יכולה ללמוד מהמיזוג שקיים בשדרות"
כאמור לא מעט טענות עלו בנוגע ל"הדתה", הוא מסביר את ראייתו את הדברים: "שמעתי דיבורים על "הדתה", "השתלטות הגרעין" "התנשאות" "פילוג" "גנבתם את העיר" ואני שמח שרוב מוחץ של הציבור לא קנה את זה ואני סמוך ובטוח שרוב גדול מאלו שלא הצביעו לאלון גם לא מאמינים בזה וכך באווירת הבחירות נאמרו דברים שלא היו צריכים להיאמר, אבל בכל זאת יש קול שחושש והייתי מאוד רוצה להתייחס. הארץ הזאת שייכת לכולנו- לאתיופים, רוסים, אמריקאים וצפון אפריקאים ולתימנים ולאף אחד אין זכויות יתר, ועולה חדש שיבוא מחר בבוקר זכאי להיבחר לראש ממשלה בבחירות הקרובות וגם להיבחר לנשיא המדינה ,מכאן שאין רשות לאף אחד להחזיר "שטחים" ולהתנתק מחבלי הארץ כי זה לא לי ולא שלך ולמרות שאני הייתי פה בשדרות כמעט עשרים וחמש שנה, אם יבוא מחר עולה חדש או קהילה יש להם זכויות יש להם זכויות בדיוק כמוני לבחור ולהיבחר ולהתאגד ולהשפיע.
הייתה תקופה בזמן שממשלת רבין/פרס שחששו מאוד מעלייה אמריקאית ציונית דתית (אפילו אני זוכר שצעקו כלפי הורי- תחזרו למאיפה שבאתם) כי הם סומנו כמסוכנים "לאוסלו" ולתהליך ה"שלום" – ברוך השם שלא הם קבעו ועלייה ברוכה כזאת באה כל הזמן.
הרבה שנים – במיוחד לאחר רצח רבין ולאחר ההתנתקות היה מקובל שיהודי ציוני דתי הוא "אאוטסיידר" ונחשב קיצוני בעצם זה שלבש כיפה וציצית ודעותיו מראש היו פסולות הבחורות האלו בכל הארץ הראו שכנראה שנגמרו הימים האלו והחברה רואה שהציונות הדתית יודעת דווקא לגשר ולאחד. הנסיונות מגורמים פוליטיים מובהקים לפסול את הציונות נכשלו וגם ייכשלו בעתיד כי לא פוסלים ציונות. בכל החברה הישראלית מתמודדים עם האתגר איך חיים ביחד חרדים דתיים, חילוניים, תימנים, אשכנזים ספרדיים, רוסים, אירופאיים ומזרחיים- האתגר הזה לא הומצא בשדרות. מצטטים את ערפאת יימח שמו, שאין סיכוי לחברה הישראלית המפורגת? לשרוד ושקצת טרור אפשר לפורר את כל המרקם החברתי כי אין משהו באמת שמאחד אותם. שדרות לא המציאה את הבעיה אבל יכול להיות שהיא מציעה את הפיתרון. שדרות הוכיחה שדווקא הטרור איחד וליכד אותנו. יש לנו משהו מאחד וזה מסורתנו וזהותנו המשותפת – להרחיב את הבסיס המשותף הזה – בעיני זו לא הדתה זו ציונות. בעיניי זו לא התנשאות וגזירת העיר אלא החזרת מורשתנו וזהותנו לעצמנו.
החיבורים כאן מדהימים, רב אחד מהישיבה סיפר לי על שכנו למרות שהם כל כך שונים, הרב למד בישיבה הרבה שנים והשכן שלו כלל לא- נוצרה לא שכנות טובה אלא חברות עמוקה ומכבדת והוא אמר שהוא יודע , אם יצטרך לעבור דירה אי פעם הוא יצטער מאוד והוא הוסיף שגם אם הוא יעבור דירה הוא יודע שהוא יצטער כי זה הדדי ואמיתי. אולי באמת כל המדינה יכולה ללמוד מהמיזוג ומהביחד הנפלא שקיים כאן כשאיזה כובש מתנשא ומשתלט אז אנשים אז אנשים בורחים מפוחדים ומרגישים קטנים ושונים .כאן בעיר שדרות הנדל"ן רק ממשיך לעלות ואנשים נוהרים בשמחה והעיר פשוט עולה ועולה ומשגשגת – זו לא השתלטות זו ציונות! באנו גם להקים ישיבה כמו שיש ישיבת הסדר במצפה רמון , דימונה, רמת גן, ירוחם, חיפה, ירושלים, עפולה ונהריה ועוד.. מטרת הישיבה היא להקים תלמידי חכמים ,חיילים שמעורים בחברה הישראלית ושיביאו את שדרות לכל מקום בארץ, ללמד וללמד מתוך ענווה ושליחות. אני באופן אישי הייתי רוצה להודות לעיר הנפלאה הזאת שקיבלה בידיים פתוחות את הישיבה בכל התקופות החל מתקופת בוסקילה, קדנציה ראשונה ושנייה , דרך אלי מויאל ועוד פעם בוסקילה ועכשיו לאלון, אני מרגיש שאתם שותפים אמיתיים לכל ההצלחה בגדילה. אני גם רוצה להזמין את כל אחד ואחת מכם – תבואו לבקרה ולסייר בישיבתנו ותהנו מקרוב מהקול המתוק של תורה משמחת שדרותית. ככל שאני יכול להשפיע. נדבר יותר ויותר על שותפות ועל מעורבות אמיתית, כשווים בגובה העיניים, ולמחוק כל זכר של התנשאות או יהירות יחד לבנות את העיר הנפלאה הזאת ולמלא אותה אחדות ציונות וטוב!".

ישיבה צריכה להתקיים", היכל הישיבה מבפנים
"מקבלים ביקורת בהבנה ומתקנים מה שצריך לתקן"
בעקבות המכתב פנינו לרב פנדל לקבל את התייחסותו גם לטענות נוספות שעלו, חלקם צריכים בהחלט להדליק אצלו נורה, חלקם צריכים בהחלט לגרום לו לבדוק את עצמו, לבדוק מהיכן מגיעה הביקורת שחלקה יש לומר נשמעת מובנת לא אחת ואולי גם לתקן חלק מהביקורת.
מה גרם לך לכתוב את הדברים האלה?
"במסגרת החודשים האחרונים נאמרו הרבה דברים כלפי הישיבה, כלפי הגרעין, כלפי המציאות בעיר, כל העשייה התורנית שנעשתה פה ודברים אישיים נגדי ואני חשבתי שבאווירה של בחירות זה לא הזמן להגיב, זה הזמן שמתלהטים הרוחות ואנשים אומרים דברים ולא מתכוונים אבל עכשיו אני חושב שזו מצווה לומר דברים לנשמעים, ולדבר גם לציבור וגם להגיד את האמת שלנו".
לטענתך איזה עוול נעשה לישיבה?
" לא שנעשה עוול, יש המון הכרת הטוב מכל ראשי העיר לדורותיהם, למויאל, לבוסקילה, לכולם, הם פשוט ידעו שיש פה משהו טוב . אבל נאמרו דברים שלא נכונים".
כמו מה? משהו אחד שממש תפס אותך והציק לך?
" דבר אחד שנתנו לציבור להבין שכאילו יש פה איזה עסק נדל"ן, ובצורה לא ישרה. לי יש אחריות, להעמיד 3 ישיבות, 2 פה בעיר ועוד אחת וזה משהו בסדר גודל לאומי, וזה לשלם מידי חודש בחודשו משכורות להמון אברכים, בעלי משפחות. חשוב לחדד ושהתושבים יבינו, אנחנו לא עסק של נדל"ן, אנחנו ישיבה שרוצה להתקיים, בוודאי שלא באנו להשתלט על אף אחד".
השאלה אם יש צורך לקנות בתים בשביל זה?
" ברור שכן, אם אתה נותן לאברכים לגור ומשלם מידי חודש, כמעט ולא ביקשנו אגורה מאנשי שדרות, יכול להיות שבעתיד כן נפנה לעזרה, אבל הישיבה רק מנסה להתקיים וזאת דרך כלכלית נכונה".
אבל איך מייצרים הכנסה מנדל"ן אם אתה אומר שזה לתלמידי ישיבה?
" שצריך לשלם כל חודש לאברך שכירות, אז במקום זה אני משלם משכנתא, וכשיש שכירות בנדל"ן אז יש הכנסות, הישיבה פה בשדרות זה לא עסק פרטי, זה ישיבה של דורי דורות".
מאשימים אותך שאתה כאילו רב נדל"ן, ואתה אומר שאתה בסך הכל עמותה?
"ברור יש לנו כמעט כמאה אברכים, הדירות הקטנות היו מאוד זולות אז קנינו משכנתאות. אני חושב שזן האחריות שלי לדורי דורות לבסס מקום שהוא סולידי , יש המון אתגרים, עדיין אנחנו באמצע הפנימייה ועוד הרבה עשייה.
אתה מבין אולי את המקום שמהם באו אמירות של "אתם לא צריכים להתעסק בנדל"ן תתעסקו בתורה בשביל זה באתם"?
"ממש לא, אני אדם שמאוד מקבל ביקורת, אבל לא בנקודה הזו, אני ביססתי את הישיבה לדורי דורות. המדינה שלנו היא מדינה שנותנת הרבה הזדמנויות, אנחנו בונים פנימייה חדשה לזכר אימי , גייסתי המון תרומות וכך אנחנו פועלים. ובמשך הרבה שנים של עשיית טוב, יש לנו הרבה אהבה , אני מסתכל על המשפחה והחברים בחו"ל ואני מתפלל שנגיע לזה גם כאן. אין ספק שלשדרות יש לה שם שעלתה לכותרות, וזה גם מביא תורמים. אני רוצה להביא לפה עוד עולים, תלמידים להתיישבות. תלמידי הישיבה חונכו שאתה בא לעזור לארץ, להוסיף תורה, וטוב בכל מקום וחסד. וחינוך טוב והחינוך הזה הביא הרבה מעורבות פוליטית, חברתית, חינוכית , תורנית, וזו הגאווה שלנו שבאים בוגרים ומספרים בגאווה על השנים שלהם כאן.
זו לא הפעם הראשונה שיש ביקורת, אולי הגיע הזמן להבין מאיזה מקום היא באה?
" אנחנו יודעים לקחת את הביקורת בהבנה שהכל נאמר באווירה של בחירות ואף על פי כן אני מרגיש שחשוב שהציבור יבין/ ישמע שאין פה הדתה והתנשאות. אבל כנראה לחלק קטן וחשוב מהציבור משהו מפריע ואת זה באנו וחשוב לי מתוך הידברות ומתוך גובה העיניים שאנחנו ביחד. האויבים שלנו הם מבחוץ.אנחנו אחד , כולנו עם ישראל ולכולנו מורשת משותפת, גורל משותף, עתיד משותף, כל מה שאנחנו לומדים זה על אהבת ישראל, אחדות ישראל ולהיטיב עם עם ישראל. וכשהדבר הזה לא נשמר אז אנחנו צריכים להשמיע את זה עוד".
בוא נדבר על "הדתה", אז אולי זאת לא המילה הנכונה לשדרות אבל יש כל מיני מקרים שאי אפשר להתעלם, לדוגמא: מישהי שמספרת שהיא הלכה לגן שעשועים ונעצו בה מבטים לא נעימים, הורים שילדיהם לא מתקבלים בקלות לבי"ס תורני חדש או הקפדה יתרה על תלמידות אולפנה שלא מהגרעין, מבקשים לדעת אם יש טלוויזיה בבית או האם ההורים מספיק דתיים?
"האתגר הוא לבנות חברה עם המון נקודות מוצא שונות זה אתגר של כל המדינה נבחנת בה. חייבים למצוא את הדרך אל מול כבוד הדדי, שיתוף פעולה והכלה. הרבה הערכה אמיתית בלי התנשאות, כל מקום שיש טיפה כוח צריך תוספת זהירות עוד ועוד. צריך הרבה רגישות. צריך לדבר על זה עוד ועוד, להבין שאף אחד לא מעל השני ואף אחד לא בא לחנך או להשתלט על השני".
עוד נקודה בנושא הישיבה. כשאתה מגייס כסף זה נעשה בשם של שדרות, באמצעות הכסף הזה רכשתם למשל את בית ביבי שהוא מבנה סמלי מאוד ואז אתם דורשים שכירות לאבלים בסכום מופרז כשאפשר בסכום סמלי. יש כאן בעיה?
"הכסף שגויס הרבה זה מהשכר לימוד ומתרומות שלא קשור לשדרות, ומעמ"ל, תקציבים של ישיבות הסדר, לקחנו מקום שהיה מאוד מוזנח וגייסנו המון כסף. יש המון רגישות לנושא הזה. אם הסכום לא נכון יש לבדוק את זה אבל זה אך ורק לטובת אחזקת המקום. תראה אני מלא הכרת הטוב לאנשים פה שהעריכו את הטוב והיו שותפים ושמחים וגאים בהצלחה של הישיבה. זה תמיד מעודד ונותן כוח".
מסר שהיית רוצה להעביר לתושבים?
"שדרות יכול להיות דגם לכל המדינה על איזה מרקם של שכנות של חברות אמיתית. למרות השוני, למרות העדות והרקע. אבל בכל זאת חברות ושכנות שהיא אמיתית וראוי ללמוד את זה. בע"ה הישיבה תמשיך להיות חלק מהעיר הזאת, אני בטוח שכל צד, אם זה דתי ואם זה חילוני, ימצא את הדרך לכבד את המקום של השני, כך לטעמי אנחנו חיים בשדרות וכך נמשיך לחיות בשדרות- באחדות וכבוד הדדי".