מיזם משותף של מכללת ספיר וחברת נתיבי ישראל יצא לדרך: מעבדת תחבורה חכמה שתסייע למצוא פתרונות מעשיים לתשתיות התחבורה בישראל.
במסגרת קהילת החדשנות של נתיבי ישראל נפתח בנובמבר האחרון מיזם משותף עם מרכז היזמות של מכללת ספיר, להקמת מעבדת תחבורה חכמה. המעבדה היא חלק מפרויקט רחב טווח שיצא לדרך השנה, במסגרתו יקבלו הסטודנטים ליווי אקדמי של המכללה לצד ליווי מקצועי של חברת נתיבי ישראל. מטרת המיזם היא לקדם פעילות משותפת לסטודנטים, לסגל האקדמי ולתושבי הקהילה, שתוביל לפיילוט מעשי ולמיטוב התחבורה בישראל.
מעבדת התחבורה החכמה תעסוק בנושאים שעלו על סדר היום הציבורי, ביניהם פתרון לבעיות תאורה בכבישים, פתרונות תשתית במצבי שטפונות, אחזקה חזויה והתמודדות עם בעלי חיים בכבישים. אחזקה חזויה נוגעת לאפשרויות לחזות מראש עבודות תחזוקה נדרשות בכבישים, ובוחנת מגוון פתרונות, ביניהם התקנת סנסורים חכמים שיבדקו את מצב הכבישים בזמן אמת ויתריעו על תקלה מבעוד מועד. "המטרה היא לאתר את הבעיות העומדות בפנינו, ורק לאחר מכן להציע פתרונות ראויים", מסביר פארי מוטט, מנהל מעבדת תחבורה חכמה במכללת ספיר. "נדרשת פעילות מסוג שונה מכפי המוכר לסטודנטים, כיוון שהם נדרשים למבט עילי על כל הגופים והמערכות המשתתפות". במעבדת תחבורה חכמה פועלים סטודנטים מהפקולטה למדעי המחשב, לצד סטודנטים מהפקולטה ללוגיסטיקה ותושבים מקומיים. "ראשית היינו צריכים לאתר את האתגרים העומדים בפנינו", מסביר מוטט, "לחפש טכנולוגיות שיענו על הצרכים, ולהבין את גודל השוק ומהם ההיבטים הפיננסיים הכרוכים במציאת פתרונות". למעבדת התחבורה מצוות גם מומחה לתחום הטכנולוגי, גורם שעוסק בחוזים וגורם ניהולי שמפקח על התהליך. אחד האתגרים שעלו במיפוי הראשוני, בעיות תאורה בכבישים, ייפתח להצעות מהציבור הרחב במסגרת אירוע שייערך בדרום הארץ. בנוסף לפעילות המעבדה, קבוצה נוספת של המרכז לחדשנות עוסקת במציאת פתרונות מעשיים לניטור car pooling, אחת הדרכים שהוכחו כמועילות להפחתת העומס בכבישים.
המיזם מסייע לפתוח את הדלת עבור סטודנטים מכל הפקולטות, למימוש פתרונות ברי קיימא למיטוב התחבורה בישראל. המעבדה מקדמת גם שיח פתוח עם הגורמים האחראיים, גופים או חברות שיכולים לסייע לקדם פתרונות לבעיות שעולות. פעילות המעבדה החכמה תאפשר לראשונה הצעת פיילוט מעשי למיטוב התחבורה, הלוקח בחשבון את כל הגורמים והתנאים בשטח, ביניהם עלויות, עמידה בתקנים ושמירה על כללי הבטיחות.
בעתיד מתוכנן גם האקתון משותף עם תושבי הנגב למציאת פתרונות לכבישים האזוריים. "אנחנו שואפים לפתוח מעגלי שיתוף פעולה עם נתיבי ישראל", מסכמת פלטין, "להציע פתרונות יצירתיים שיגיעו לידי מימוש, ואף להעניק ערך מוסף של אחריות חברתית, בשיתוף מגזרים שונים בתכניות הפיתוח".