פיתרון נוסף למציאות הביטחונית עמה מתמודדים ילדי שדרות מגיעה השבוע מאגף החינוך בעירייה, משרד החינוך והשירות הפסיכולוגי-חינוכי – תכנית "חוסן חינוך" שתקנה לילדים כלים לפיתוח חוסן אישי.
המציאות הביטחונית איתה מתמודדים תלמידים, הורים וצוותים חינוכיים בשדרות הביאה את אגף החינוך בעירייה, משרד החינוך והשירות הפסיכולוגי חינוכי, להביא למסגרות החינוך בעיר את תכנית "חוסן חינוך", תכנית שנועדה לסייע לילדים בהקניית כלים לפיתוח חוסן אישי.
במסגרת מפגש מרשים שנערך השבוע ושכלל את מנהלת אגף החינוך, מרים ששי, מפקחי משרד החינוך, מנהלי בתי-הספר, יועצות, פסיכולוגים וקב"סים, הוצגה תכנית "חוסן חינוך" שצפויה להיכנס למסגרות החינוך בעיר בשנת הלימודים הקרובה תש"ף.
תכנית "חוסן חינוך" היא תכנית פסיכו-חינוכית, המועברת על-ידי המחנכות בכיתות, אשר נועדה להקנות לתלמידים כלים ויכולת להתמודדות עם מצבי לחץ בחירום ובשגרה, לפתח את החוסן הבית-ספרי ולהגביר את המוכנות להתמודד עם אסון המוני.
התכנית פותחה על-ידי מרכז חוסן על-שם האריס של העמותה הארצית לילדים בסיכון.
החל משנת תש"ע, השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) במשרד החינוך אחראי על הפעלת "חוסן חינוך" במוסדות החינוך בארץ והיא מועברת במסגרת שעות כישורי חיים.
בבתי הספר היסודיים – שלב ההטמעה של תכנית "חוסן" נמשך כשנה ובנוי מ-12 מפגשים שבועיים, הכוללים הפעלות מובנות עם טכניקות פשוטות להתמודדות עם מצבי לחץ. במסגרת התכנית, המחנכות מודרכות על-ידי יועצות ופסיכולוגים של בית-הספר להקנות לתלמידיהן כלים להתמודדות מזוויות שונות: כלים רגשיים לעיבוד רגשות וחוויות חיוביות או שליליות, כלים פיזיולוגיים הקשורים למערכת הנשימה ולהרפיית שרירים (כדוגמת תרגול נשימה איטית), כלים קוגניטיביים (כגון: זיהוי מחשבה מכשילה וניסוחה מחדש) וכלים המכוונים לשליטה על מיקוד הקשב ולשיפור יכולת ההקשבה והריכוז.
ששי מציינת, שכניסתה של תכנית זו למערך החינוכי תאפשר לצוותים לרכוש כלים יישומיים להתמודדות עצמית שתועבר בכלים מקצועיים לתלמידים ולשאר מעגלי העשייה החינוכי.
מנהלת השירות הפסיכולוגי חינוכי, יפית חסן מסבירה כי הטמעת התכנית תאפשר התמודדות עם מצבי לחץ וחירום גם בצורה מניעתית, תקנה כלים יעילים להתמודדות עם מצבי לחץ ותפחית סימני טראומה ותאפשר את הכשרת הצוות הבית ספרי לשפה שהיא שפת חוסן.
מחקר שנערך על יעילות התכנית מצא כי הילדים שעברו את התכנית למדו ליישם את הכלים שהם רכשו ביום-יום על מנת להתמודד עם מצבי לחץ וכי הם מצאו את הכלים כחוויתיים וממחישים. שני שליש מהמחנכים שנשאלו, אף סברו כי התכנית הצליחה לחולל שינוי לטובה באקלים הכיתתי: ליצור אווירה נעימה ולשפר את הקשר בין התלמידים.
סגן ראש העיר, אלעד קלימי: "צוותי ותלמידי שדרות חווים מציאות שאין לה אח ורע בכל העולם – שגרת חירום. אנו רואים חשיבות עליונה בהקניית כלים טיפוליים לצוותים, ובטיפול בכל ילד וילדה שזקוקים להגברת החוסן הנפשי. השירות הפסיכולוגי ומרכז החוסן בעיר עושים עבודה מקצועית טובה מאוד בהגברת תחושת החוסן הפנימי הן בקרב הצוותים והן בקרב הילדים".