שילוב של העדר מידע והוצאה שנאמדת בעשרות אלפי שקלים הופכים את תהליך הרכישה של רכב משומש למלחיץ למדי עבור רבים. איך ניתן לעשות זאת נכון ועם כמה שפחות לחץ?
מאת: יובל בנר
בשורה התחתונה, שוק הרכבים מיד שניה בישראל כה נרחב עד כי אין ספק שכל דבר יכול להימצא שם ובמחיר נמוך משמעותית מאשר רכב חדש. ועדיין – שנים של האזנה לסיפורי בלהות ממכרים או ברשתות חברתיות הפכו את נושא רכישת רכב יד שניה למשימה מלחיצה עבור לא מעט אנשים. יש מי שנמנעים מהמשימה על ידי רכישת רכב חדש מדי כמה שנים ויש כאלה המעדיפים להשקיע את הכסף במקומות אחרים. אבל היום בניגוד לפעם יש לא מעט דרכים שלא היו אפשריות בעבר להתמודד עם תהליך זה, כדי להוריד את מפלס הלחץ בזמן רכישת הרכב. כך למשל בדיקת המוכר ברשת או רכישת ביטוח רכב באינטרנט – כדי לוודא שבשום אופן לא יהיה מצב בו מתבצע שימוש ברכב ללא ביטוח ובכלל כדי להבין מהו אומדן מחיר הביטוח לרכב המשומש ששמתם עליו עין.
הגדרת תקציב
חלק משמעותי ביותר ויש לעמוד עליו בתחילת התהליך ולא לחרוג ממנו. ניתן גם להגדיר טווח של תקציב. בכל אופן, הגדרת התקציב תאפשר לך בהמשך התהליך למצוא את הדגם הספציפי והשנתונים אשר אפשריים לרכישה בהתאם לתקציב, מה שיעזור לך שלא "להתפזר" ולהתבלבל עקב כך. בתוך כך, יש לזכור להתייחס למחירונים המפורסמים כהמלצה בלבד ולדעת שמעט מאד דגמים נמכרים במחירון – זה הזמן להשתמש במיטב יכולות המיקוח שלך.
בחירת דגם
לאחר הגדרת התקציב, ניתן לבחור את הדגם המבוקש או מספר דגמים אשר מתאימים לך. חשוב שלא לבחור יותר משלושה דגמים אפשריים וגם שהדגמים הנבחרים יהיו אלה אשר מתאימים לך ומספקים את מטרותיך במשך כל השנה. כלומר, אין סיבה לקנות ג'יפ או רכב שטח כי בדיוק היית בטיול ג'יפים והתלהבת, או מכונית ספורטיבית וקטנה אם צריך לאסוף את הילדים עם הרכב. בחירת הדגם צריכה להיעשות משיקולים עניניים בלבד ולאחר סקר שוק מקיף אשר יוודא כי הדגם הנבחר הוא קניה טובה, אמינה וסחירה.
למצוא את המוכר
ישנן שתי אפשרויות עיקריות לזהות המוכר: סוחר או אדם פרטי. חשוב מאוד לדעת ממי לקנות את הרכב הבא שלנו ומומלץ בחום לברר על המוכר בכל דרך אפשרית. רוצי לדעת אם בעל הרכב הוא סוחר רכבים? בעת יצרת הקשר תבקשו "לברר פרטים על הרכב", סוחר לא ידע באיזה רכב ספציפי מדובר. בנוסף, העניין עם סוחר הוא שלרוב אינו יהיה נחוש למכור בכל מחיר, מה שיקשה על רכישת "מציאה". מצד שני, סוחר רציני, מגרש או חברת ליסינג, יוכלו להציע לך חבילת אחריות שתוריד אחוז ניכר מהלחץ שלך כקונה. אצל אדם פרטי המצב הוא שונה – אך עדיין יש להתייחס למצב בחשדנות. עד כמה שניתן, עדיף לרכוש רכב מאד המוכר לך או לבני משפחתך.
עבודת בילוש
הגעת לרכב? זה הזמן לעטות את ארשת החוקר שלך. מומלץ להגיע למעמד זה עם תגבור של מישהו/מישהי היודעים דרכם בעולם הרכב. יש לעמוד על כל שקע, שריטה או שריד למדבקת רכב חברה, לשאול כמה שיותר – כולל בדיקת רישיון הרכב והתאמתו למוכר, לספר המנוע ולמספר הקילומטרים. בדקו גם את מספר הידיים שעבר הרכב ואת מספר הרכב באתר רשם המשכונות (ניתן לעשות גם בדואר בעלות של כ-70 שקלים). אם הכל מסתדר, חובה לבצע נסיעת מבחן על הרכב ולנסות להרגיש ולשמוע כל דבר הנשמע כחריג. לא לשכוח להדליק מזגן.
בדיקת הרכב
בפשטות, אין סיבה הגיונית לרכוש רכב בעשרות אלפים מבלי לבצע בדיקה בכמה מאות. נכון – מכוני הבדיקה מדווחים על כל פיפס קטן ולמעשה מכסים את עצמם בכך, אך יהיה זה בלתי נסלח אם יתגלה באיחור על מכה רצינית שהרכב עבר ולא דווח לך או נזילה חמורה. במילים אחרות, אין זה אומר שרכב נקי הוא רכב תקין, רוב המוכרים יציגו לך רכב המוכן למכירה מבחינה ויזואלית ועליך לברר את תקינותו המכנית.
סיום המשימה
מזל טוב, מצאת את האחת שלך. עכשיו זו העת להצטייד בתעודת זהות, רישיון נהיגה וכסף להעברת הבעלות. עדיף שלא לחתום על שום מסמך שעלול להוות בעיה לאחר מכן, כגון זיכרון דברים, לפני שלב זה. יש להחתים את המוכר שישא בתשלום עבור כל התחייבות עד ליום המכירה. בדואר, יש לבדוק שיעבודים ועיקולים ולכן אין להעביר את התשלום על הרכב לפני נקודת זמן זו. כמו כן, חברות ביטוח רכב בישראל ישמחו לבטח אותך מעכשיו לעכשיו, כך שאין שום סיבה לצאת לדרך בלי ביטוח.
לסיכום – תתחדשו
רכישת רכב משומש אינה דבר של מה בכך. היא דורשת חושים מחודדים, יכולת מיקוח והחלטיות. אולם אם עובדים לפי השלבים, מבצעים סקר שוק מקיף ולא קופצים להחלטות אימפולסיביות, כנראה שיהיה לך את הרכב שאתה רוצה בלי הבעיות שאתה לא רוצה.