מזה כחודש מתנהל קמפיין ביוזמת תושבת קיבוץ זיקים צאלה פינטו לגרום למקבלי ההחלטות ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה להקצות מספר פעמים ביום רכבת מהירה מאזור אופקים, נתיבות, שדרות, אשקלון ואשדוד ישירות לת"א בלי עצירות בדרך כדי לקצר את הזמנים "לא ייתכן שנסיעה לתל אביב תארך שעה ועשרים כשזה אפשרי ב-50 דק'".
זה התחיל בשיר שביצעה, תיעדה והעלתה לרשת צאלה פינטו כדי להעלות לסדר היום את העובדה שאין רכבת מהירה מאזור הנגב המערבי ישירות לתל אביב, נמשך בפתיחת דף פייסבוק וקמפיין יצירתי בתוך תחנות הרכבת ובשבוע שעבר גם הגיע לדיון מיוחד בכנסת מתוך מטרה להביא לשינוי המצב הנוכחי. יחד עם בנה הפעוט שנולד לפני חודשים אחדים היא יצאה למאבק אליו הצטרפו אלפי תושבים.
פינטו מתגוררת בשנתיים האחרונות בקיבוץ זיקים. לאורך כל חייה התגוררה במרכז וככל שהיא מתגוררת בדרום יותר היא נחשפת לטענתה ל"עוולות" שחווים תושבי הדרום לעומת תושבי המרכז. אחד מהדברים המשמעותיים לטענתה הוא תדירות הרכבות הנוסעות מאיזור הנגב לכיוון המרכז כשהבעיה המרכזית מבחינתה ומבחינת תושבים רבים מאזור הדרום היא שאין רכבות ישירות משדרות או נתיבות לתל אביב כך שנסיעה שאמורה להמשך כ- 50 דק' נמשכת למעלה משעה וחצי. "אני עובדת במרכז תל אביב במתחם הבורסה והנסיעה היא בלתי נסבלת היא מסבירה בשיחה עם 'דין וחשבון' "המחאה היא לא מחאה שלי היא מחאה של כל תושבי הדרום שרוצים להתפרנס בכבוד ומה לעשות בסופו של דבר האפשרויות היצע התעסוקתי בדרום הוא יותר מצומצם מאשר במרכז, אז אנחנו רוצים גם להתפרנס בכבוד וגם לא להפסיד את הזמן היקר שלנו, אנחנו רוצים דרך נגישה ומהירה להגיע לאיזור המרכז. אין לנו ספק שלא תהייה רכבת ישירה משום עיירה, היא לא תהייה ישירה משדרות או מאופקים ובגלל זה אנחנו מאחדים את כל תושבי הדרום ודורשים רכבת אחת שתהייה מאספת בדרום שתאסוף מאופקים, נתיבות שדרות אשקלון ואשדוד ומהרגע שהיא הגיעה לאשדוד שתסגור את הדלתות ותיסע ישירות לתל אביב בלי שום תחנה נוספת. זה משהו שיחסוך לנו המון זמן. היום נסיעה מאופקים או נתיבות למרכזי התעסוקה בתל אביב נסיעה של שעה וחצי. זה משהו שהוא פסיכי לבזבז את כל זמני הנסיעה הזו בכל יום".
יש לציין כי 50% מהנוסעים לפי נתוני רכבת ישראל הם עולים מתחנות אופקים ועד אשדוד מדובר על כ – 3.7 מיליון נוסעים בשנה לעומת ל3.2 מליון בשנה שעולים מיבנה עד צומת חולון. "ברור שאם אני מעבירה את יבנה וחולון לאיזור הדרום אז אין בכלל על מה לדבר מבחינת האחוזים. יש ביקוש ועוד איך ובכל זאת הדרישה שלנו היא עד אשדוד ולא פחות מזה. ללא ספק אנחנו מבינים שיש כאן התכנות כלכלית כל שהיא אנחנו מבינים שהקרונות צריכים להיות מלאים בצורה סבירה ולכן אנחנו מבקשים שהרכבת תאסוף מכל איזור הדרום ומתחנה זו תהייה ישירה לאיזור תל אביב" אומרת פינטו ומוסיפה, "ה55% האלה כמובן לא כוללת את הפוטנציאל של נוסעים אחרים שכן היו משתמשים ברכבת ישראל במידה ואכן הייתה רכבת מהירה בונים עכשיו קו מירושלים, כמה מירושלים נוסעים היום ברכבת? כ- 200 אלף איש למה? כי לקו לוקח שעתיים הוא קו לא אטרקטיבי. ועדיין משקיעים מילארדים על בניית קו לירושלים בגלל שהם מבינים שהפוטנציאל גדל. איך מבינים את הפוטנציאל שלנו, פשוט צריך להסתכל על כביש 4 הוא פקוק כבר מאיזור אשקלון וזה הולך ונהייה יותר גרוע".
דבר נוסף לדבריה, "לא הכל עניין כלכלי, רכבת ישראל מסובסדת במיליארדים מכספי הציבור הרכבת היא לא רווחית, תחבורה בהגדרה שלה היא לא רווחית, תחבורה היא שירות כמו דיור וכמו חינוך, גם חינוך הוא לא רווחי הכל עניין של סדר עדיפויות. ומה שאנחנו רוצים להיות בסדר העדיפויות.
מה אתם מחפשים שיקרה?
"מה שאנחנו מחפשים שיקרה זה שיכניסו את הרכבת ואת הצורך שלנו לסדר העדיפויות. שיש סדר עדיפויות לאומי לטפח את הפריפריה להוריד את יוקר המחיה להעביר אנשים שיגורו באופקים ובשדרות ולא רק ביבנה וכדי ליישם את זה נכון צריך למצוא תעסוקה בדרום אבל תנאי מקדים הוא שלאנשים שכן עוברים לפה יוכלו לשרוד את תקופת הביניים עד שכן תהייה כאן תפוקה של תעסוקה ובגלל זה כן חשוב כן להנגיש".
איזה צעדים עשיתם עד עכשיו ?
אנחנו עובדים כבר מספר שבועות באופן מאוד אינטנסיבי, עד כה עשינו מבצעי גיוס "מתגייסים על הפסים" לרתום המון אנשים שנמצאים בתחנות הרכבת להצטרף למחאה מבחינת לחץ ציבורי, לרתום אנשים להצטרף למחאה גם בעמוד הפייסבוק שלנו רכבת מהירה לישובי הדרום – 50 דקות אנחנו מדברים עם המון אנשים ועובדים המון עם האוכלוסיה ואנחנו רואים שהזעקה שלנו לא יתומה, יש אלפי אם לא עשרות אלפי נוסעים שעוברים מידי יום את הדרך המתישה הזו. מבחינת פעילות פוליטית הוצאנו עצומה של 9 ראשי רשויות מכל האזור שחתומים על מכתב לשרי הממשלה אשדוד אשקלון נתיבות שדרות , חוף אשקלון, מועצה איזורית אשכול, וגן יבנה. בנוסף לזה היה דיון בכנסת בוועדה לצדק חלוקתי דיון שלנו שאותו יזמה חברת הכנסת תמר זנדברג מי שהוביל את הדיון היה מיקי זוהר ואברהם חסון שגם מביעים תמיכה במאבק המסקנות של הוועדה היה שצריך להפעיל קו במהירות המידית לא בטווח הארוך עד שיסגרו את המסילה הרביעית. ומבחינת הלחץ התקשורתי אנחנו כן זוכים לסיקור. אין לי ספק שזה דבר שיועיל לכל תושבי הדרום. מה גם שזה לא דבר חדש יש היום רכבת מהירה מבאר שבע לתל אביב יש רכבת מהירה מחיפה ומירושלים משום מה הנגב המערבי הוא נמצא בעדיפות אחרונה בהחלט וצריך לעלות את זה לסדר היום וכמובן שהמטרה זה להגיע לשר כץ. בעקבות המחאה פורסם כי שרה ממשרד התחבורה שיצא פיילוט כבר בחודש ספטמבר הקרוב של רכבת מהירה אך עדיין מדובר ברכבת אחת ביום חשוב להדגיש שגם חברי הכנסת שהביעו תמיכה מבינים שהפיילוט הזה נועד לכישלון מהסיבה שצריך לפחות חמש רכבות שיסעו כל יום על מנת לבדוק את השיפור. אין ספק שפיילוט של נסיעה אחת ביום לא תספק את התשובות הדרושות מהסיבה שגם אם תצא רכבת אחת בשעה 7 בבוקר מאופקים כרכבת ישירה היא לא תתן מענה לגל השני והשלישי של אזרחים שעובדים בשעות מאוחרות יותר ואם אנחנו באמת רוצים לתת את המענה למשפחות של מעמד הביניים של הנושאים בנטל לתת מענה כולל גם לאלה שנוסעים גם לאלו שאוספים ואז זה הופך את זה ל 5 רכבות וזה הופך את זה ל 5 שעות הראשונות של הבוקר.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: מהרכבת נמסר בתגובה: "לקו אשדוד-תל-אביב המקורי נוספו בסך הכל 4 תחנות: 2 בחולון ו-2 בבת-ים. זאת בעקבות העומס בנוסעים בתחנות אלה. הרכבת עוצרת בכל תחנה כ- 1.5-2 דקות ולכן בסך הכל נוספו לזמן הנסיעה 7-9 דקות לכיוון. בנוסף, לפני כשלוש שנים הוספנו רכבת רביעית בלו"ז החדש וכיום יש 4 רכבות בשעה בשעות העומס".
"כרגע אנחנו נמצאים בקיבולת המקסימלית מבחינת התשתיות הקיימות בקו זה. זמן המסילה ומספר הרכבות שיכולות להיות ביחד באזור איילון, המהווה את צוואר הבקבוק, כרגע נמצא בשיא הקיבולת שלו ונעשים מאמצים לשיפורים טכנולוגיים שיאשפרו לנו להתגבר על הבעיה. בטווח של השנים הקרובות אנו עומדים לקבל מערכת איתות עם טכנולוגיה חדשה שתאפשר לנו זמן מסילה ארוך יותר וזה ישפר את המצב מעט. פתרון ארוך טווח ויעיל יותר הוא הוספת מסילה רביעית בציר איילון, שתאפשר להכניס עוד רכבות לאזור וזה תהליך שבתכנון נתיבי ישראל. אנו מעוניינים לשרת את כל הנוסעים בכל ישובי הארץ ועושים כמיטב יכולתנו לתת את השירות הטוב ביותר לכולם".