מאת: שולי פרונר
מהפכות לא קורות ביום אחד, והחלפתן של המכוניות המוכרות לנו כיום בגרסה אוטונומית – מלאה או למחצה – תשנה את עולמנו כליל. כלי הרכב החכמים צפויים להיות בטוחים יותר ולפעול על אנרגיה חלופית, מה שישפיע בתורו לטובה על אחוזי התמותה הן בתאונות דרכים והן מזיהום אוויר. למרות הקונצנזוס על היתרונות לאיכות הסביבה ולתאונות הדרכים, ישנן שאלות רבות לא פתורות: כמה עולה מכונית אוטונומית? כל כמה זמן צריך ״להטעין״ אותה? איך יחושב מחיר הביטוח לרכב חכם והאם הוא יהיה שונה מכמה שעולה ביטוח חובה לרכב כיום? האם עוד יהיו שיעורי הנהיגה – ואיך הם יתנהלו? כל אלו שאלות חשובות, אך קצת מוקדם לנסות להשיב עליהן במלואן.
תיבת הילוכים אוטומטית, כריות אוויר, מערכת הזרקת דלק אלקטרונית: חידושים רבים במאה הזו ובזו שקדמה לה השפיעו על תעשיית הרכב והפכו אותה לבטוחה, זולה ויעילה יותר, הן עבור הצרכנים והן עבור היצרניות. המאה ה-21 מביאה עימה את המהפכה הדיגיטלית שמציבה אתגרים והזדמנויות לחדשנויות, אלו יהפכו ביום מן הימים לדבר מובן מאליו כמו חגורת הבטיחות. הבסיס עליו מתבססת המהפכה הבאה בתעשיית הרכב הוא תעשיית הנתונים, והיכולת של היצרנים לתעל אותן לטובת נהיגה אוטומטית, מכוניות חכמות ופס-יצור חכם.
כולם מדברים על מכוניות חכמות, אבל כמה מאתנו מוכנים להיכנס לאחת? מסקר שנערך השנה בארצות הברית עולה כי מחצית מהנסקרים לא ירגישו בטוחים במכונית אוטונומית. חששות אלה מצביעים על אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני התעשייה, והחברה הראשונה שתיכנס לשוק עם רכב אוטונומי ב-100% ובטוח לנסיעה באותה המידה, תשאיר את היצרניות האחרות בשובל אבק.
היום הזה אולי קרוב ממה שאנחנו צופים, אבל מכוניות אוטונומיות יזדקקו גם לתשתיות חכמות כדי להגשים את מלוא הפוטנציאל שלהן, קרי כבישים חכמים. רשויות מקומיות נקודתיות בעולם כבר מניחות – או מתכוננות להניח – תשתיות חכמות סביב מערכי התחבורה, אך אלו מהוות עדיין טיפה בים.
למקומות, היכון, צא
במירוץ החימוש החכם הזה מעניין לראות את הצעדים שנוקטות שתי חברות רכב אמריקאיות ש-100 שנים מפרידות ביניהן. פורד, הוותיקה מבין השתיים אמנם ספגה בשנים האחרונות כמה ירידות ערך משמעותיות, כאלו שמיצבו את טסלה, חברת הרכב השניה הצעירה ממנה ב-100 שנה, במקום ראשון במונחי ערך שוק: 44.8 מיליארד דולר לפורד לעומת כ-49.8 מיליארד דולר לטסלה. זה היה המצב נכון ל-2016, וכשנה וחצי מאוחר יותר השתנה מאזן הכוחות.
במרץ אשתקד זינק הערך הבורסאי של טסלה לעומת זה של קונצרן ג׳נרל מוטורס, למרות שזו מכרה פחות מ-90 אלף כלי רכב בשנה ו-GM למעלה מ-10 מיליון. בשנה שחלפה מאז, התמודדה טסלה בין היתר עם אינספור בעיות ביצור המודל החדש שלה, מודל 3, ועד כה לא הצליחה לעמוד ביעדי היצור. ב-1 באפריל השנה התמודדה טסלה עם ירידות שהביאו אותה לשפל, אחרי שבוע עמוס של חדשות רעות: ריקול מסיבי, דיווחים על בעיות בייצור וטסלה אחת שהיתה מעורבת בתאונה קטלנית במצב נהיגה אוטונומית. מניית פורד, לעומת זאת, רשמה עליות בחודש האחרון, אולם עדיין נסחרת בשפל.
טסלה זכתה לתשואות כאשר עקפה את שווי השוק של פורד ורבים היללו את החברה כמבשרת העתיד, אולם היו שהזהירו כי מחיר המניה גבוה משוויו האמיתי. נראה שמאסק התייחס לחדשות ברוח טובה; כשצייץ, ב-1 באפריל, מתיחה בטוויטר על פיה החברה פשטה את הרגל.
אין ספק שהעתיד שייך למכוניות אוטונומיות, אבל מעט מוקדם מדי להספיד את תעשיית הרכב ״המסורתית״. בתגובה לירידת השווי ב-2016, פוטר מנכ״ל פורד, מארק פילדס, לאחר 3 שנים בלבד בתפקיד, ובמקומו נכנס ג׳ים הקט, שקיבל לידיו את המשימה להפוך את פורד לחברה חדשנית ורלוונטית. מאז כניסתו לתפקיד התרחשו די הרבה דברים בחברה: השקת ה-GT שמסוגלת להגיע למהירות של350 קמ״ש; רשימת פטנט על מתקן נשיאת אופניים, על מכונית משטרתית אוטונומית שתפיק לכם דו״ח אם תעברו את המהירות המותרת, וגם על אופנוע חשמלי שנשלף מקדמת המכונית; זאת לצד השקעה של מיליארד דולר ב-5 שנים בחברת Argo AI, המתמחה בפיתוח אינטיליגנציה מלאכותית, זאת במטרה להשיק מכונית אוטונומית ב-2021.
המנייה של פורד עדיין לא התאוששה, אבל נדמה שהחברה הוותיקה במירוץ משקיעה גם בעתיד הרחוק ותעשיית כלי הרכב האוטונומים, כמו גם בבעיות השעה וצרכי השוק העכשוויים. האם היא תיקח? או שטסלה תעקוף אותה בסיבוב? האם מישהו יצליח לייצר מכונית כל כך בטוחה, עד ששאלות בנוגע להשוואת מחירי ביטוח יעלמו מהלקסיקון, כי מי צריך ביטוח רכב בעולם מושלם בלי תאונות? והאם אנחנו – בני האדם – בכלל מוכנים לעולם שכזה נפשית? התשובה תתחדד כנראה רק בתום עוד כמה הקפות.