לאחר מאבק של שנים ארוכות החל מהשבוע שעבר נכנס לתוקפו האיסור על חניית כלי רכב כבד בתוך העיר שדרות. החוק כולל את כל הרכבים מעל 4 טון וכולל משאיות, אוטובוסים וטנדרים כבדים. מנגד, נהגים משדרות מתארגנים לפתוח במחאה:"מדוע לא מאפשרים להחנות גם בשטחים פתוחים שבהם אין סכנה לציבור"
לאחר שנים ארוכות תמה הסאגה והחל מאתמול (חמישי) נכנס לתוקפו האיסור על חניית כלי רכב כבדים כגון משאיות ואוטובוסים ברחבי העיר שדרות. המשמעות היא שבכל יום במהלך שעות הלילה על כל כלי הרכב הכבדים לצאת מתחומי העיר ולצורך כך אף הוקם חניון משאיות ייעודי באזור התעשייה. בשבועיים הקרובים תאכוף העירייה את החוק בעזרת דוחות אזהרה בלבד שיחולקו לבעלי הרכבים הכבדים אשר יחנו בתוך תחומי העיר, אך החל מה-15/2/18 תחל להנפיק דוחות על סך 250 ₪ לכל כלי רכב כבד שימצא בתחומי העיר בשעות הלילה. האיסור חל על רכבים כבדים השוקלים מעל ל-4 טון שיאלצו להשתמש בחניון שממוקם ברחוב רומא (מול בניין אמדוקס ומסיעי שדרות) תמורת תשלום חודשי על סך 800 ₪. כמו כן בעירייה דאגו להעמיד מערך הסעות לנהגים בתוספת תשלום למרות שניתן להגיע גם באופן עצמאי לחניון.
כזכור, חוק העזר העירוני האוסר על חניית כלי רכב כבדים עבר כבר בשלהי 2010 אך עד עתה לא יושם בשל קשיים בירוקרטים. במהלך השנים התלוננו תושבים רבים כי המשאיות והאוטובוסים החונים ברחבי העיר גורמים למפגעים בטיחותיים וכמו כן לנזקים לכיכרות ולמדרכות ופוגעים במרקם החיים במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות כאשר המשאיות מניעות וגורמות לרעשים חזקים שמפריעים את שלוותם. חלק מהתושבים הביעו מורת רוח מכך שלנהגים ניתן עוד זמן (כאמור עד ה-15/2/18 כאשר עד אז יחולקו רק דו"חות אזהרה) לחנות את המשאיות ברחבי העיר וטענו כי היה צורך להחיל את האכיפה הנוקשה באופן מידי, שכן בסוף הדבר נתן לנהגים עוד שבועיים חופשיים לחנות בתוך השכונות והרחובות.
תושבים רבים שבשנים האחרונות ניסו להיאבק בכל כוחם בתופעה שמחו על אכיפת החוק. "מצד אחד אנחנו מבינים את נהגי המשאיות שיצטרכו לשלם אגרה ולארגן לעצמם סידור הסעה לחניון מחוץ לעיר" אמרה תושבת העיר שסובלת מהבעיה באזור שכונת נאות רבין, "מצד שני המשאיות והאוטובוסים הם מפגע בטיחותי חמור, בחלק מהרחובות מסתירים את שדה הראייה לנהגים, בחלק מהשכונות יוצרים צפיפות ומונעים מהולכי רגל לחצות בבטחה ובכלל כלי הרכב הכבדים בתוך השכונות פוגעים באיכות החיים אז כאשר שמים את שני הצדדים במשקולת, איכות החיים,הבטיחות שלנו ושל הילדים שלנו חשובים יותר".

משאיות חונות בשדרות. צילום: אורי גבאי
מנגד, טענו בעלי המשאיות כי החניה בתוך רחבי העיר היא הכרח שכן הם חוששים לנזקים שעלולים להיגרם למשאיות, לציוד ולסחורה המועמסת עליהם שכן מדובר בשווי של מאות אלפי שקלים. "גם לנו יש ילדים ואנחנו מבינים את הבעיה שנוצרה אבל צריך היה לקבל החלטה יותר מושכלת כמו למשל משאיות עם קבינה שמסתירות יותר את זווית הראיה ותופסות מקום שיחנו מחוץ לעיר אבל משאיות קטנות יותר לאפשר להם להחנות במקומות נוספות בתוך העיר, קיבלו החלטה גורפת מדי" סיפר אחד הנהגים. נהג אחר הוסיף:"אני מחנה את המשאית בשטח פתוח מול הבית במקום שלא מפריע לאף אחד, עכשיו אני אקבל דוחות? מדוע לא מאפשרים להחנות גם בשטחים פתוחים שבהם אין סכנה לציבור".
בנוסף, נהגי משאיות אחרים טענו כי הסכום של ה-800 ₪ שמבקשים מהם הוא מוגזם. "אם העירייה מכריחה אותנו לחנות שם, שהם ישאו בנטל, למה אנחנו?". בין נהגי המשאיות דאגו שלא לבקר את הזכיין המפעיל את החניון אלא דווקא את העירייה שלא דאגה לייצר טווח מחירים מוזל ומוסכם מול הזכיין. "הזכיין הוא עסק פרטי ולכן אין טענות כלפיו, העירייה הייתה צריכה לדאוג לזה בתנאי המכרז. העירייה כרגיל מתעלמת מהאזרח הקטן ודורסת אותו" – כך לפי אחד הנהגים שכתבו השבוע באתר הפייסבוק. יש לציין שהחוק אינו מונע מנהגי המשאיות להחנות את רכבם בכל רחבי אזור התעשייה ואין שום חובה לחנות דווקא בתוך החניון המוסדר, אך בכל זאת נהגים רבים חוששים כאמור לסחורה שלהם ולשלמות המשאית והם נותרים ללא ברירה.
בתוך כך חלק מהתושבים החלו להתארגן לקראת מפגן כוח ובכוונתם ליצור עומסי תנועה בשדרות בשעות הערב תוך נסיעה איטית של המשאיות בכל רחבי העיר על מנת להביע מחאתם על החוק, אם כי יש לציין כי כאשר חוקק חוק עזר עירוני דומה באשקלון לפני מספר שנים ננקטו צעדים דומים שלא הובילו להפיכת הקערה על פיה. נראה כי המשטרה לא תרשה הפרעה כזו לתנועה בשדרות, לפחות לא באופן מאורגן, אם כי לא ניתן לעשות כל מהלך חוקי מול רכב שנוסע בצורה איטית בתוך תחומי העיר וזאת בלבד כאשר הוא לא מבצע אף עבירת תנועה.
עוד נושא שעלה לדיון הוא "אי ההחלטיות של העירייה" בנושא שכן בפרסומים הראשונים קבעה העירייה כי רק כלי רכב השוקלים למעלה מ-10 טון לא יורשו לחנות בתוך העיר וכעת התקנה הוחמרה לכל רכב כבד מעל 4 טון, מה שעלול להכניס גם טנדרים, ואנים וקרוואנים לתוך המשוואה. בסופו של דבר הרי תמוה שקרוואן או טנדר, שאינם גורמים להפרעה כלשהי יאלצו למצוא מקום חניה באזור התעשייה ויהיו חשופים לפריצות או גניבות או לחלופין יאלצו לשלם 800 ₪ בעבור החניה בחניון כאשר לא מדובר ברכבי עבודה והסכום למעשה יצא מכיסם הפרטי.