בשנים האחרונות מדינת ישראל מעודדת שימוש באנרגיה ירוקה כדי לסייע בשמירה על איכות הסביבה ואולי גם לתרום משהו למאמץ העולמי לשמור על כדור הארץ. בכל הנוגע למעבר מכלי רכב עם צריכת דלק (בנזין/ סולר) לרכב חשמלי זה קורה אומנם באיחור אבל בשנה האחרונה שוק הרכבים החשמליים יש לומר היקר מדי הוצף גם בישראל במגוון רחב. לצד זאת, מי שהחליט כמוני לעשות את המעבר לרכב חשמלי מגלה עד כמה התשתית הביתית לא ערוכה לכך ועד כמה המרחב הציבורי לא מספיק ידידותי.
קניתם רכב חשמלי? אין בכלל ספק שהעדיפות היא לעמדה ביתית לא מהירה שיכולה לספק במהלך הלילה שאתם ישנים טעינה כמעט מלאה של הרכב אלא שלא לכולנו יש בית פרטי שמאפשר בהשקעה חד פעמית סבירה להקים עמדת טעינה ביתית אבל מה קורה כאשר אתם מתגוררים בבניין מגורים משותף? זה בהחלט אפשרי אבל הופך לעיתים למורכב ויקר. לעיתים גם זה בלתי אפשרי כשארון החשמל לא נמצא קרוב למרחב החניה ודייר נדרש להעביר את התשתית דרך הדירה של השכן שלו מה שדורש כמובן את הסכמתו ולא כל אחד שיש לו דירת גן יסכים שתעבור אצלו. אם מלכתחילה הייתה היערכות בישראל, בניינים המגורים היו מתוכננים עם תעלות מונגשות. ישנה גם אפשרות לתחנת עגינה גדולה שבאמצעותה יועבר החשמל לכל חנייה אבל כאן כבר מדובר בעלויות מטורפות.
בהיעדר אפשרות להקים עמדת טעינה ביתית, מה שאמור לתת מענה אלו הן עמדות טעינה ציבוריות. למען הסדר הטוב לא מדובר בעמדה שניתנת בחינם כפי שחושבים תושבים שלא בקיאים מספיק, מדובר בעמדה שמקימה אחת החברות שפועלות בשוק ומרוויחה מזה כסף כי המחיר בטעינה ציבורית עולה יותר לכן לא ברור מדוע עד כה יש בשדרות 2 עמדות טעינה די מוגבלות בעוצמת הטעינה ובנגישות כי חיבור אליהם מצריך אחזקת כבל שעלותו לא זולה במיוחד.
כאמור, אם תחפשו עמדות בשדרות תמצאו אותם רק במתנ"ס, מדובר בעמדות בעלות טעינה איטית, לרוב עמדות אלה נתפסות ויש קושי בזמינות שלהם. עמדת טעינה מהירה זאת כבר בקשה מוגזמת. בתחילת השנה כאשר העירייה הכריזה על כמה היא "עיר ירוקה" זה בוודאי לא הבשורה עבור מי שעבר לרכב חשמלי. "בכל העיר יש סך הכל שתי עמדות טעינה שהן עמדות איטיות ולרוב גם תפוסות" הסבירה לי תושבת העיר, "2 עמדות לעיר שלמה זה לא סביר ולא הגיוני בשום צורה. לא משנה אם לאדם יש עמדה בבית או אין לו, צריך לספק עמדה כזו בעיר למקרה חירום בו אדם מעוניין להטעין את רכבו בפרק זמן קצר ולשלם עבור כך את מלוא התמורה!".
מבדיקה שלנו נציין כי בקרבת שדרות יש עוד עמדות טעינה איטיות- בקיבוץ גבים, מפלסים וכפר עזה. מה באשר לתחנות הדלק? אף לא תחנה אחת באזור מחזיקה עמדת טעינה. ומה באשר למרכזי הקניות שם זה מאוד כלכלי לחברות שירצו בכך להקים עמדות- כלום ושום דבר.
יש לציין כי בתחילת השנה, משרד האנרגיה הכריז על פריסה רחבה של עמדות טעינה מהירות. עמדה כזו מקצרת את השימוש כך שכל מי שירצה להטעין יוכל לעשות זאת בפרק זמן של חצי שעה עד שעה לטעינה כמעט מלאה עד מלאה.
לצד הביקורת יש כנראה גם בשורה לתושבים בשדרות: העירייה כבר מקדמת הקמת עמדות נוספות בתקווה שהן יהיו מתקדמות יותר ולפחות כמה מהן יהיו מהירות. בנוסף, חברת סונול הודיעה כי תקים עמדת טעינה מהירה ממש בקרוב.
מה קורה בנתיבות ואופקים?
בדקנו מה המצב בעיר נתיבות וגילינו שבסך הכל היא עיר די ידידותית לבעלי הרכב החשמלי במרחב הציבורי. אפשר לומר כמו כמות מרכזי הקניות כך כמות עמדות הטעינה, גם איטיות וגם מהירות. מי שמגיע למרכז הקניות GT סנטר יעמדו לרשותו 4 עמדות, 2 איטיות (type2) ו-2 מהירות (combo) . מי שימשיך הלאה ברחוב בעלי המלאכה העמוס ימצא עמדת טעינה גם במרכז הגלובוס סנטר, במתחם צים אורבן ימתינו לכם גם כן 2 עמדות, אחת איטית ואחת מהירה, גם בתחנת הדלק בית זגורי תמצאו עמדת טעינה. בחניה של אצטדיון הכדורגל תמצאו עמדת טעינה ציבורית מהירה שהוקמה על-ידי עיריית נתיבות ומשרד האנרגיה. גם בתוך העיר ברחוב הבדולח תמצאו עמדה נוספת כך שבסך הכל המצב בנתיבות אידיאלי.
גם באופקים בדומה לשדרות תמצאו 2 עמדות ציבוריות וגם שם העיר לא ידידותית במיוחד לבעלי הרכב החשמלי. עמדה אחת איטית תמצאו ברחבת העירייה ואילו עמדה נוספת גם כן איטית תמצאו בחניון החכ"ל.