"הדואר בא היום באוטו האדום ולי נתן מכתב קטן, מכתב עם בול", נכתב בשיר הילדים המפורסם אבל מסתבר שעבור רבים מתושבי שדרות המציאות אחרת, היא אפילו עגומה מאוד לאחר שהתברר כי אם לא די בכך שהדואר מגיע באיחור רב במקרה הטוב או לא מגיע בכלל במקרה הפחות טוב, עבודת החלוקה מתבצעת באופן מזלזל ומעציב כשערימות של מכתבים מושלכים לכל עבר רק כדי לסמן וי על יום החלוקה. "הבוקר אני פותחת את תיבת הדואר שלי ומזועזעת לגלות שהיא מפוצצת עד אפס מקום" סיפרה תושבת שדרות השבוע. "אני מתגוררת בבניין מגורים משותף חדש ולמען האמת כבר נתקלתי בתיבה מלאה בכל מיני פליירים של השבוע אבל הפעם חיכתה לי הפתעה. עשרות מכתבים עם התראות אדומות, כמה מכתבים הם של עיקול חשבון בנק. בהתחלה קצת נבהלתי אבל כשהתחלתי למיין גיליתי שאף אחד מהמכתבים לא שלי. פשוט עובד שלא בא לו לעבוד מכניס הכל לתיבה. זאת בושה וחרפה וזלזול מוחלט בחשיבות של המכתבים עבור התושבים".
מבול של מכתבים בתיבת הדואר
באופן טבעי, בגלל כוחו של הרגל, ביקורת גדולה הופנתה לעבר דואר ישראל אלא שחשוב להדגיש, בכל התיעודים שהגיעו לידי "דין וחשבון" בשבועות האחרונים וכן רק במהלך הימים האחרונים מדובר במכתבים עם החותמת של חברת 'מסר' שהוקמה ב-2002 כחלק מההחלטה לפתוח את הענף לתחרות ובכך לפרק את המונופול של החברה הוותיקה בישראל.
בנוסף, לפני כשנה הושלמה הרפורמה בדואר שהוביל שר התקשורת יועז הנדל. במסגרת התיקון לחוק התבצעו מספר שינויים מבניים: פתיחת שוק המכתבים לתחרות מלאה יאפשר לבעלי היתר לחלוקת דואר להיכנס לתחום פעילות שעד כה היה בבלעדיות חברת הדואר. "לציבור בישראל מגיעים שירותי דואר איכותיים ומתקדמים" הבטיחה מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, "חוק הדואר לא השתנה משנת 2003 וכל הניסיונות לתקנו כשלו. העברנו בכנסת רפורמה היסטורית שמקדמת אותנו עוד צעד לשיפור משמעותי בשירות שאנו מקבלים. אנחנו פותחים את שוק המכתבים לתחרות, משחררים את חברת הדואר מכבלי הרגולציה מחד ומרחיבים את כלי אכיפה מאידך. התחרות שתביא הרפורמה בשוק הדואר לצד ההפרטה של חברת הדואר יתנו מענה הוליסטי לאתגרים כיום, ויאפשרו לציבור הישראלי לקבל שירותי דואר מעולים ומתקדמים".
בינתיים, אם תשאלו רבים מהתושבים בשדרות, הרפורמה בכל בקשור לחלוקת המכתבים רחוקה מאוד לשפר את השירות. "בעבר היו לא מעט בעיות בקבלת הדואר גם עם חברת דואר ישראל. לפעמים היה לוקח שלושה שבועות לקבל מהם מכתב שאמור להגיע בתוך שבוע אבל זה נבע פעמים רבות מהיעדר כוח אדם ועובדים שלא היו מצליחים לעמוד במשימות יום יום של חלוקת הדואר " סיפר השבוע תושב העיר, "מה שקורה היום זה פשוט מזעזע, אפשר לומר שבשנה האחרונה אני מקבל מכתבים באיחור של מספר חודשים ואז כשאני פותח את התיבה אני מגלה מבול של מכתבים, זאת אומרת או שלא מגיע אף מכתב או שמגיעים 20 מכתבים בבת אחת וכשאני פותח רוב המכתבים כבר לא רלוונטיים".
אני תוהה אם ב-2023, עולם דיגיטלי כל כך מפותח יש חשיבות לניירות שמגיעים בדואר, הוא מסביר: "זה נכון שהיום יש אפליקציות ומקבלים מסמכים באסמסים וכו אבל מה לעשות שלא כולם עברו לעולם הדיגיטלי ולא כולם מסתדרים עם, אני משל בנאדם בן 40 עדיין נוח לי לקבל חשבון חשמל, לראות על מה אני משלם ואז לגשת לשלם או בדואר או שדרך הטלפון. אל תשכח שיש המון מבוגרים שזה מורכב להם לכן גם היום שירות חלוקת דואר הוא הכרחי וחשוב שהוא יהיה יעיל ולא כמו שאנחנו עדים כיום גם בשדרות וגם בכל הארץ יש תלונות דומות".
המכתבים לא מגיעים והחובות טופחים
בחזרה לשדרות: בשבועות האחרונים התקבלנו במערכת 'דין וחשבון' 15 פניות מצד תושבים על כך שבתיבת הדואר שלהם הונחו מכתבים רבים שלא קשורים אליהם. "אפשר לומר שקורה שמכתב אחד או שניים מגיעים בטעות אבל כאשר 15 מכתבים מגיעים לתיבה שלי ולא בפעם הראשונה זה בעיניי פשע. כאילו יש עובד שמחליט סליחה על הביטוי לזרוק ז' ולקצר את העבודה שלו. אסור לעבור על כך בשתיקה, אני כבר שיגרתי תלונה לנציב תלונות הציבור".
אגב, שימו לב למקרה שהתגלה לאחרונה בעיר בית שמש: מאות דברי דואר המיועדים לתושבי העיר הוצאו מפח מוטמן. מנהל אגף התברואה סיפר כי נדהם מהמידע שהגיע אליו מאחד התושבים. "התושב ראה רכב של חברת 'מסר' זורק דברי דואר לפח בכמויות חריגות מה שהעיר אצלו חשד. הגענו לשטח ולצערנו מצאנו בפח אלפי מכתבים שהיו אמורים להגיע לתושבים בכל רחבי העיר".
גם בשדרות תושבים התלוננו כי מצאו באזור מגוריהם חבילות של מכתבים שלא הגיעו ליעדם. "אני יכולה להעיד על עצמי שאני מאוד אחראית אבל במרוץ של החיים קורה שלא שמים לב לחשבונות. השבוע אני מקבלת אסמס מחברת החשמל כי יש לי חוב חשמל מחודש פברואר, עכשיו אני בראש שלי מהרגע שמגיע מכתב אני שמה אותו בצורה מסודרת וכותבת ביומן של הטלפון תזכורת לשלם. פתאום אני מגלה שיש לי חוב של 2500 שקלים על חצי שנה. נכון שזאת גם האחריות שלי אבל למה המכתבים לא הגיעו אליי? אני מתקשרת לחברת החשמל והם מתעקשים שהמכתב נשלח בזמן, ביררתי בקבוצה של הבניין אם מישהו לא קיבל מכתבים ומישהו סיפר כי לפני כמה ימים ראה ערימה של מכתבים באחד הבניינים ומצא שם מכתב שלו".
היא מוסיפה: "מי שיישא בתוצאות זה אנחנו האזרחים הקטנים, כי מבחינת כל חברה ששלחה לך חשבון תשלום בדואר, אותם לא מעניין, והם גם לא יודעים איך מתנהלת החלוקה, בכל אופן מבחינתם לא שילמנו את החשמל נגיד, ואז זה מתחיל להצטבר, עד שזה צובר חוב של אלפים, ואז מגיע אלייך מכתב רשום של הוצאה לפועל, כי משום מה זה כן יגיע אלייך ועוד יחתימו אותך שאכן קיבלת את המכתב. בתוך המכתב עוד יאשימו אותך שבגלל שלא שילמת חשמל 4 -7 – 9 חודשים נוצר לך חוב של אלפיים או יותר ויש על זה ריבית. אני כבר לא יודעת מה לחשוב אולי זאת שיטה שמכתבים יגיעו באיחור ויצברו קנס אפילו של 7 שקלים ויש מישהו שנהנה מזה, פשוט הזויי".
יש מי שמתגעגעים לשיטה הישנה שקרובה לפחות ברמת השירות לשיר הילדים המפורסם איתו פתחנו את הכתבה. "יש עדיין דוורים נהדרים בחברת הדואר שעושים עבודה נהדרת, כייף לראות עובדים אחראיים שמתקשרים לפעמים לעדכן שהמכתב הגיע, עובדים חרוצים שדואגים למכתבים שלנו. בסוף אסור לשכוח מדובר במכתבים אישיים שמיועדים רק אלינו, לפעמים זה יכול להיות מידע רגיש ולא יכול להיות שזו תהיה ההתייחסות אליהם, לזרוק ערימה של מכתבים בצד. הגיע הזמן שהחברות שמשתמשות בשירות של חברה כזו או אחרת יפקחו על השירות שהם מקבלים וידאגו יותר לאזרחים שהדואר שמיועד אליהם יגיע אליהם ויגיע בזמן ולא אחרי מספר חודשים".
מחברת מסר נמסר בתגובה: חברת "מסר" מפיצה מכתבים בעיר שדרות כבר שמונה שנים בקירוב וללא טענות מיוחדות על אופן החלוקה. בחודשים האחרונים בעקבות שינויים ארציים בתחום הדואר חל גידול והורחבה הפעילות ואנו עושים את ההתאמות הנדרשות לכך. כמו כן ,חלק מהפניות הינן בכתובות ש"מסר" אינה מפיצה. אנא כמובן נבצע בדיקות נוספות לבדיקת תקינות החלוקה.