מבדיקה שביצעה עמותת 'אור ירוק' עולה כי נתיבות במקום השביעי ואילו העיר שדרות במקום השמיני בארץ. הנתונים בטבלה לפניכם.
תושבי נתיבות נוסעים 17.7 אלף ק"מ ברכב הפרטי בממוצע בשנה. מספר כלי הרכב הפרטיים הרשומים בעיר ביחס לכל ל-1,000 תושבים – 251.6. נתיבות היא העיר במקום השביעי בממוצע נסועת כלי הרכב הגבוה ביותר. תושבי שדרות נוסעים 17.6 אלף ק"מ ברכב הפרטי בממוצע בשנה. מספר כלי הרכב הפרטיים הרשומים בעיר ביחס לכל ל-1,000 תושבים – 263.3. שדרות היא העיר במקום השמיני בממוצע נסועת כלי הרכב הגבוה ביותר. עד כמה מצב התחבורה הציבורית בפריפריה עגום? מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס עולה כי התושבים מחוץ למרכז הארץ נוסעים הרבה יותר ברכב הפרטי מאשר תושבי גוש דן והערים הגדולות. רהט היא העיר עם מספר הקילומטרים הגבוה ביותר שכלי רכב פרטי נוסע בשנה (21.8 אלף קילומטרים בממוצע) לעומת גבעתיים שהיא העיר שבה מספר הקילומטרים הנמוך ביותר שכלי רכב פרטי נוסע (11.4 אלף קילומטרים בממוצע, כמעט חצי ממספר הקילומטרים שנוסע נהג ברהט).
מהנתונים החדשים (שנת 2018) עולה כי אחרי תושבי רהט נמצאים תושבי ערד (19.9 אלף קילומטרים בממוצע), תושבי כפר קאסם (19.4 אלף ק"מ), אחריהם נמצאים תושבי דימונה (18 אלף ק"מ) וביתר עלית (17.9 אלף ק"מ).
לשם השוואה הירושלמי הממוצע נוסע בכל שנה 14.8 אלף ק"מ בממוצע, תושבי תל אביב-יפו גמעו בממוצע 12.3 אלף ק"מ בשנת 2018 ותושבי חיפה נסעו בממוצע 13.6 אלף קילומטר. מנגד, תושבי גבעתיים כמעט ולא מזיזים את הרכב ונסעו 11.4 אלף קילומטר בלבד בשנת 2018. תושבי רמת גן נסעו 11.9 אלף קילומטר, ברמת השרון ופתח תקוה נסעו 12.9 אלף קילומטר בממוצע ובחולון נסעו 13.2 אלף קילומטר בממוצע בשנת 2018.
ארז קיטה ממנכ"ל עמותת אור ירוק: "דווקא בישובים עם רקע סוציואקונומי נמוך כאלו שממוקמים הרחק ממרכז הארץ, הצורך בתחבורה ציבורית טובה ויעילה הוא הכרחי לניהול שגרת חיים נורמאלית ובמיוחד כשתחזוקת הרכב יקרה. בהיעדר תחבורה ציבורית זמינה נאלצות משפחות רבות לבזבז כסף מיותר לשימוש ברכב פרטי כדי להגיע לעבודה, ללימודים או לבילוי ופנאי. לו היו אפשרויות אחרות הם לא היו מבזבזים כל כך הרבה כסף על רכב פרטי, כסף שניתן היה לחסוך ולהשתמש בו לשיפור רמת החיים וצמצום הפערים הגדולים בין המרכז לפריפריה".