חבר מועצת העיר שדרות עו"ד אמיר פינטו שתקף לאחרונה את מינוי המבקרת מירי גלס גם לתפקיד ממונה על תלונות הציבור פנה אליה השבוע בבקשה לפעול לפרסם את המינוי ודרכי הגשת תלונה. בתגובה דרשה ממנו לא לפנות אליה יותר. פינטו: "זו חובתה כעובדת ציבור במיוחד שהפונה הוא חבר מועצה לתת מענה ולא להשיב בצורה לא עניינית"
כך יעשה לחבר המועצה שמותח ביקורת על מבקרת העירייה? חבר מועצת העיר שדרות עו"ד אמיר פינטו פנה השבוע למבקרת העירייה מירי גלס במסגרת תפקידו הציבורי במטרה לברר כיצד בכוונתה לפעול לבצע את תפקידה הנוסף שאושר במליאה לפני כשלושה שבועות- ממונה על הפניות הציבור אלא שהוא נתקל בתגובה שהרתיחה אותו מאוד ונתנה תחושה כי הצעד שבו היא נוקטת קשור לעובדה שפינטו תקף את ההחלטה למנות אותה הן בישיבת המועצה והן בכלי התקשורת. "אני מניח שהביקורת שלי לא הייתה לרוחה אבל כמו שכבר הדגשתי בישיבת המועצה ההיא אין לי דבר וחצי דבר ברמה האישית נגד המבקרת , רק התייחסתי עניינית" הסביר השבוע פינטו.
נציין כי בראיון נרחב שהעניק בשבוע שעבר ל'דין וחשבון' הסביר מדוע התנגד למינוי המבקרת גם לתפקיד ממונה על פניות הציבור צעד שגם חוסך כסף לקופת העירייה משום שמדובר בתוספת תפקיד ללא עלות. "בעיניי אחרי הקביעה של בית המשפט יש טעם גדול לפגם במינוי המבקרת לממונה על תלונות הציבור בין תפקידי שומרי הסף. אני הסברתי בישיבה, המינוי של ממונה תלונות הציבור זה משהו שהיה צריך להיעשות במועצת העיר לפני למעלה מעשור. זה לא ברור לי למה זה לא נעשה עד היום, זה לא שאף אחד לא ידע על זה, המבקרת כתבה בעצמה שהיא לא מונתה אבל לבקשת ראש העיר היא מתייחסת לתלונות התושבים, היא לא דנה בתלונות תושבים אלא רק בתלונות של מבקר המדינה. בפסק דין נאמר בעניינה שהיא חותמת גומי של ראש העיר ושהיא כותבת דברים שהם לא אמת וזה הרבה יותר חמור ולכן לאור הדברים החמורים האלה לא היה צריך למנות אותה לממונה תלונות הציבור".
כאמור, לאחר שהמינוי שלה אושר החליט פינטו לפעול לכך שהדבר יבוצע בפועל ויפורסם לציבור. "במסגרת התכתבות מייל שהתקיימה אתמול, 19.12.9 ,ביני לבין הגב' מירי גלס, מבקרת העירייה והממונה על תלונות הציבור, התכתבות לה אתה היית מכותב, ביקשתי ממנה ומדובר העירייה, מר ירון ששון, לפעול לפרסום מינויה של הגב' גלס כממונה על תלונות הציבור ודרכי הגשת תלונה לממונה על תלונות הציבור, זאת בהתאם לסעיף 17 לחוק רשויות מקומיות )הממונה על תלונות הציבור( תשס"ח-2008( להלן – החוק(. למען הנוחות התכתבויותיי עימה ועם מכותבים נוספים מתאריך 19.12.9 מצורפות לשאילתה זו. 2 .עוד ציינתי כי מוטב שיהיו פרסומים נפרדים בעירייה לתפקידה כמבקרת העירייה ולתפקידה כממונה על תלונות הציבור.3 .למען הנוחות אציין כי סעיף 17 לחוק קובע כי הפרסום ייעשה:
1-במודעות שתציג על לוחות המודעות במשרדי הרשות המקומית;
2-באתר האינטרנט של הרשות המקומית;
3-בהודעות תשלום ארנונה לחייבים;
4-בדרכים נוספות שתקבע מועצת הרשות המקומית".
עוד מציין פינטו במכתב: "עוד ביקשתי מהגב' גלס לפרסם שעות קבלת קהל מוגדרות בתפקידה כממונה על תלונות הציבור". מבקרת העירייה גלס לא אהבה בלשון המעטה, את פנייתו של פינטו וכתבה לו: "אבקשך לא לפנות אליי יותר. כל פניה שלך אליי תעשה מרגע זה, באמצעות דובר העירייה, או מנכ"ל העירייה."
בתגובה לדברים ציין פינטו: "פניתי לגב' גלס וביקשתי ממנה לחזור בה מאמירתה זו, אמירה שאולי נאמרה בשעת כעס, ואף הפניתי אותה לסעיף 2 לחוק לתיקון סדרי המינהל )החלטות והנמקות(, תשי"ט-1958 המחייב עובד מדינה, עובד רשות מקומית וכן כל רשות שהוענקה לה סמכות על פי דין, להשיב בכתב לכל מי שפונה אליה, על אחת כמה וכמה לפנייה של חבר מועצת העיר, אולם היא נותרה איתנה בעמדתה והשיבה כך: "העירייה הינה רשות מנהלית. הנך נדרש לפנות לדובר העירייה".
בשיחה עם 'דין וחשבון' התייחס פינטו לנושא: "אני שוב מדגיש אין לי בעיה אישית עם המבקרת, צר לי שהיא בוחרת להוביל את זה למקום אישי. זו חובתה כעובדת ציבור במיוחד שהפונה הוא חבר מועצה לתת מענה ולא להשיב בצורה לא עניינית. אני בכל אופן לא מתכוון לשתוק בעניין ואפעל בכל הדרכים למנוע התנהלות זו".
בתוך כך, פינטו פנה במכתב לראש העיר אלון דוידי בתקווה לקבל תשובות. האם אתה, כראש עירייה, מגבה את הודעתה של מבקרת העירייה והממונה על תלונות הציבור, כי מעתה ואילך, אני, כנבחר ציבור, אפנה אליה אך באמצעות דובר העירייה או מנכ"ל העירייה?
1.1 .ככל שהתשובה לשאלה 1 חיובית, אודה אם תפנה אותי לחקיקה/פסיקה מתאימה שמאפשרת למבקרת העירייה ו/או הממונה על תלונות הציבור לא להשיב במישרין לחבר מועצת העיר אלא באמצעות צד שלישי?
2.1 .ככל שהתשובה לשאלה 1 שלילית, האם בדעתך לפנות לגב' גלס ולבקשה לחזור בה מאמירתה זו?
2 .האם אתה, כראש עירייה, מגבה את עמדתה של הגב' גלס שלא לקיים שעות קבלת קהל מוגדרות אשר יפורסמו באופן מסודר לתושבי העיר?
1.2 .ככל שהתשובה לשאלה 2 חיובית, מדוע הינך סבור שמבקרת העירייה ו/או הממונה על תלונות הציבור, רשאית להימנע מקיום שעות קבלת קהל מוגדרות, שעה שבאגפי העירייה ישנם שעות קבלת קהל מוגדרות?
2.2 .ככל שהתשובה לשאלה 2 שלילית, האם בדעתך לפנות לגב' גלס ולבקשה לקבוע שעות
קבלת קהל מוגדרות אשר יפורסמו לקהל הרחב? ".
מעיריית שדרות נמסר: "מבלי להתייחס להתדיינות בין מבקרת העירייה לחבר מועצה שראוי לה להישאר במסגרת התכתבות במייל ולא מעל דפי העיתון, עיריית שדרות פועלת לפי חוק וככזו, רשאי כל תושב להגיש תלונה לממונה על תלונות הציבור בעירייה לאחר שמיצה את ההליכים האחרים. כל חבר מועצה המבקש מידע כלשהו מוזמן לפנות למנכ"ל העירייה בכתב ויקבל מענה. חבר המועצה, אמיר פינטו, מכיר את הנוהל היטב ועד כה גם פעל על פיו. המבקרת הפנתה את מר פינטו לגורמים המוסמכים על העניין בעירייה ופעלה נכון. לעצם העניין, לאחר מינויה הרשמי של גב' גלס בישיבת המליאה, פורסם באתר העירייה דבר תפקידה הנוסף וכל תושב יכול לפנות אליה באמצעים השונים, כולל להגיע למשרדה בשעות יום העבודה ולקבל שירות".