הסקר, אשר בוצע על ידי תנועת "עתיד לעוטף", עליו השיבו מעל ל-1,000 תושבי ותושבות העוטף בנושא סגירת קו הרכבת המחבר בין הנגב המערבי לגוש דן, חושף תמונה קשה של פגיעה באיכות החיים, בפרנסה ובחיבור למרכז הארץ
המדינה פעלה לחזרתם של התושבים לעוטף, אך ויתרה על עורק תחבורה מרכזי וחיוני כדי לקיים חיים נורמליים. קו הרכבת המחבר בין הנגב המערבי לגוש דן סגור וצפוי להישאר כך למשך שנתיים לפחות, עד למיגון המסילה.
השבתת תנועת הרכבות לשדרות צפונה פוגעת קשות בתושבי האזור, אשר נאלצים לנסוע למרכז דרך תחנת באר שבע או באמצעות שאטלים שאינם מסונכרנים לרכבות היוצאות מאשקלון. הפתרונות החלקיים מאלצים את התושבים לעבור לנסוע ברכבם הפרטי, מה שיוצר עומס רב על הכבישים ופוגע ביעילותם של השאטלים המהווים פתרון למי שאין ברשותו רכב פרטי. כך יוצא שנסיעה למרכז שבעבר ארכה כשעה, נמשכת כעת יותר משעתיים.
מתוך סקר שהפיצה תנועת עתיד לעוטף, במטרה לבחון את שביעות הרצון והיקף השימוש בפתרונות החליפיים עולה שבקרב 93% מהתושבים השימוש ברכב הפרטי עלה באופן משמעותי בעקבות סגירת הקו, ורק 12% נעזרים בפתרונות המוצעים של רכבת ישראל. כמעט 90% מהתושבים אינם מרוצים מהאפשרות לנסוע לתל אביב דרך באר שבע או באוטובוסים.



"נורא. התחושה שאנחנו אזרחים סוג ב' פשוט קשה. בכזו קלות פשוט מבטלים את הרכבת. כמה שנים אנחנו סובלים מזה? האם הפתרון הוא למגן את הקו? ואם הצד השני ימצא עוקף מיגון, מה יקרה אז? נסגור את הרכבת לצמיתות? ממש לא פתרון!" כתבה א', משדרות.
יתרה מכך, תושבים רבים הביעו סקפטיות בנוגע ל"התמגנות" בגינה הרכבת תהיה סגורה בשנתיים הקרובות. מדוע, תהו רבים מהם, ממשלת ישראל חשה כי אזור הנגב מספיק בטוח ליישוב מחדש, אך אינו מספיק בטוח לתחבורה ציבורית בסיסית ולאיכות חיים מינימלית?

אהד כהן, מנכ"ל עתיד לעוטף. צילום: עומר מסינגר
מנכ"ל תנועת עתיד לעוטף, אהד כהן: "רכבת הנגב המערבי היא בלון החמצן של העוטף וגורם מרכזי שמניע את כל כלכלת האזור. בהיעדרה, כל דיבור על "שיקום העוטף" הוא בגדר מס שפתיים ותו לא. הסקר חושף בבירור שתושבי הנגב המערבי משלמים מחיר כבד ובלתי סביר עקב סגירת רכבת ישראל, בפן הכלכלי, הפיזי והנפשי. אנחנו קוראים להשבת הרכבת לאלתר ולהיוועצות ראויה עם התושבים בטרם קבלת החלטות המשפיעות על חייהם. מבחינתנו, כל פתרון של התמגנות הוא חזרה לקונספציה שהובילה לטרגדיה של ה-7.10. אנו מקווים כי מקבלי ההחלטות יוכיחו כי לאחר ה-7 באוקטובר תושבי העוטף כבר אינם בתחתית סדר העדיפויות".