אמזון, איקאה, DHL, הרץ, יוניליבר וחברות נוספות הם רק חלק מהשמות הגדולים של חברות שעוברות שינוי לוגיסטי ועוברות לתחבורה חשמלית. מדובר בהחלפה של ציי הרכבים בחברה ומעבר הדרגתי לרכבים חשמליים שאינם מזהמים.
לא מעט מהחברות הללו משתמשות ברכבים מסחריים, בעיקר לשינוע סחורות ללקוחות ברחבי העולם והמספרים שלהם עצומים. כל רכב מסחרי שמוחלף בדגם דומה אך חשמלי, הוא הפחתה נוספת של זיהום האוויר וכשלכל חברה גדולה יש אלפי רכבים, המספרים משמעותיים.
המעבר לתחבורה חשמלית מגיעה בעיקר משתי סיבות: האחת, רגולציות והגבלות על רכבים מזהמים, בעיקר באירופה ומדינות שהציבו יעד להפחתת הפליטה המזהמת בשנים הקרובות. הסיבה השנייה היא המעמד והמוניטין של אותה חברה. אף חברה גדולה ומבוססת לא רוצה להצטייר כמזהמת עולמית אלא להיפך, כאחת המקדמת את איכות הסביבה, שומרת על האוויר הנקי ומתחשבת בצרכנים.
לא מדובר בתהליך אחד מהיר שבו מחליפים בבת אחת את כל רכבי החברה. יש כאן תהליך לוגיסטי עצום שיש להיערך אליו כמה שנים קדימה ובהשקעה של מיליארדים. אם חברה כמו אמזון קיבלה השנה אלפי רכבים חשמליים לצי שלה, הרי שעד שנת 2030, התכנון שלה הוא להגיע למאה אלף רכבים כאלה בהדרגה. אמזון כבר הצהירה שעד שנת 2040 היא מתכננת להיות נקיה מזיהום לגמרי.
כך תעשה גם חברת איקאה. לפי ההצהרות שלה, עד שנת 2040 גם היא תעבור לאפס זיהום אצלה. מדובר ברכבי המשלוחים שלה בכל העולם והמעבר לדגמים חשמליים יהיה בהדרגה גם הוא. המטרה על פי חזון החברה היא להפחית את הפליטה המזהמת עד כמה שניתן.
היתרון באחזקה של רכב מסחרי חשמלי הוא התחזוקה הנוחה והזולה יותר. גם כשמדובר בסוג של רכב חשמלי שכור המשרת את החברות הגדולות, ההוצאות קטנות יותר מרכב רגיל. הסיבה היא שלרכב חשמלי יש פחות רכיבים מכניים, אין לו שמנים או בוכנות והבלאי קטן יותר. זה אומר גם פחות ביקורים במוסך. חברה גדולה שמשתמשת ברכב חשמלי שזול יותר לאחזקה, תחסוך הרבה מאוד כסף לאורך זמן.
יתרון נוסף שיש לרכבים חשמליים הוא השקט. רכב חשמלי אינו מרעיש מאחר שהמנוע שלו מונע על ידי סוללה. אם כיום רוב הרכבים המסחריים הם רועשים, הרי שרכבים חשמליים הם שקטים ונסיעה שלהם ברחובות העיר תתרום לאווירה נעימה יותר. כל זה תקף יותר עם הצמיחה של שירותי המשלוחים וההזמנות שנעשות בתדירות גבוהה יותר מבעבר. לכן, בשנים הבאות, שירותי משלוח שיתחשבו סביבתית בצרכנים ובאזור המגורים שלהם, ייהנו מתמיכה גדולה יותר.
מדובר כרגע על חברות שפועלות בעיקר בארצות הברית ואירופה ששם עיקר הפעילות שלהן. גם בסין ישנה פעילות מוגברת של רכבי מסחר חשמליים וחברת UPS בסין החלה להשתמש בהם. כמו ברכבים פרטיים חשמליים, גם בתחום הרכבים המסחריים סין רוצה להתחרות עם יצרניות עולמיות ולהשתלב כספקית גדולה לשאר העולם.
בעתיד, אין ספק שכל הלוגיסטיקה של השינוע והמשלוחים תהפוך לחשמלית, גם בעקבות מה שנעשה עד כה ובתכנון לשנים הקרובות גם בעקבות ההצהרות של חלק מהחברות הללו.
התקווה היא שחברות הענק שמשקיעות היום בתכנון תחבורתי נקי, יהיו חוד החנית לחברות אחרות שילכו בעקבותיהן וישתמשו ברכבים חשמליים בלבד לצי התחבורתי שלהן. זה אמנם תהליך שייקח לא מעט שנים וידרוש הכנה ארוכה והשקעה לא קטנה, אך בטווח הארוך, מדובר בהשקעה נכונה שתראה עד כמה לחברות הללו אכפת מהסביבה, זיהום האוויר ושיפור איכות החיים.