למרות היחס האדיב והיעיל של העובדות והסבלנות של המנהלת, אגף הגבייה בשדרות זקוק לשדרוג כדי לתת לתושבים תנאים טובים יותר. וגם למה מכתבי החיוב מגיעים ליעד אחרי שחלף המועד האחרון?
עיריית שדרות משקיעה לא מעט בשיפור רמת השירותים לתושבים. אחרי שבנתה אתר חדש ונגיש יותר, הכניסה שירות של תשלום מקוון, בשבוע שעבר אף השיקה אגף חדש של "שירות לתושב" אבל דווקא באחד האגפים היותר חשובים והפעילים "אגף הגבייה" יש לא מעט בעיות שגורמות לתסכול רב בקרב התושבים שעדיין לא ממש מרגישים את השינוי.
כבר מספר שנים ש'דין וחשבון' עוקב מקרוב אחר רמת השירות של אגף הגבייה, אין ספק שחל שיפור ניכר בשנתיים האחרונות אבל למרות היחס האדיב והיעיל של העובדות והסבלנות של המנהלת יאנה מיכלסון לא ממש היה נוח להגיע לשם השבוע. ראשית, אוכלוסיית העיר גודלת כל הזמן והמבנה הנוכחי קטן מדי, 4 עמדות השירות שמופעלות רק בימי העומס לא מספיקות לעיר שבה יש כשש וחצי אלף בתי אב במיוחד לאור העובדה שמצב הסוציו אקונומי של חתך לא קטן מהאוכלוסייה לא מזהיר במיוחד ודורש לעיתים תכופות שירות ממושך יותר מהרגיל. בנוסף, מאחר ומדובר בעיר שבה התושבים מקבלים לא מעט הטבות והנחות מס וישנה דרישה מהם לספק אישורים לכך, הדבר גם מצריך מענה אנושי כך שבשורה התחתונה 4 עמדות שירות לא מספיקות. אם בדואר ישראל השכילו להרחיב את השירותים בהקמת סניף נוסף ואת שעות הפעילות אז בוודאי שאחד האגפים החשובים בעירייה חייב לשדרג עניין זה.
"אני כבר שבוע שלם מנסה להסדיר חוב ארנונה ולא מצליח בגלל העומס, באתי בבוקר ועוד לפני שהמקום נפתח עמדו איזה 30 תושבים בתור"
מעבר לזה, תושבים התלוננו כי הם נאלצים לבזבז יום שלם. "אני כבר שבוע שלם מנסה להסדיר חוב ארנונה ולא מצליח בגלל העומס" סיפר אחד התושבים שהמתין בתור הארוך, "באתי בבוקר ועוד לפני שהמקום נפתח עמדו איזה 30 תושבים בתור. הודעתי לעבודה שאני אאחר ואגיע בתשע, הנה השעה 11 ואני עדיין כאן, זה פשוט לא אמיתי". יש לציין כי מאחר ומדובר בתקופה של תחילת שנה יש ביקוש גדול יותר לקבל שירות, בין היתר בגלל הדרישה מהתושבים למלא טופס אישור תושב לצורך המשך קבלת ההטבות.
בעיה נוספת שהציפו תושבים זאת העובדה שעמדת ההמתנה קטנה וצפופה. "יש כאן אני סופר אולי 8 כיסאות שמפוזרים במקום שיהיו ספסלים מסודרים עם יותר מקומות, יש כאן גם פגיעה בפרטיות, המרחק בין העמדות של הפקידות לתושבים שממתינים בתור הוא קצר וכל אחד צריך לשמוע את הבעיות של השני. יש אנשים כמוני שזה מטריד אותם לכן המבנה הנוכחי לא מספיק ראוי, הגיע הזמן לשדרג אותו למבנה רחב ונוח יותר".
לאחרונה תושבים ובתי עסק רבים קיבלו מכתבים ובהם דרישות לתשלום. אחד הדברים שהבחינו בהם זאת העובדה שהמכתבים הונחו בתיבות הדואר רק בסוף השבוע האחרון (אמצע ינואר), כאשר התאריך האחרון לתשלום כבר חלף שבועיים קודם לכן. ההסבר שניתן מצד אגף הגבייה שהבעיה נמצאת בדואר. יכול להיות שכן, אילו היה מדובר במקרה אחד בודד, אבל בתור הארוך לתשלום המיסים תושבים רבים החזיקו את אותו מסמך, אצל כולם הייתה אותה בעיה. מה שבטוח מישהו שם צריך לבדוק את הסוגיה לעומק, בטח לא לזרוק את הבעיה על אחרים. בנוסף, בתי עסק שקיבלו לאחרונה דרישה לתשלום זועמים על כך שלא די בעובדה שהמכתב מתקבל עם תאריך אחרון לתשלום שכבר חלף, הם נדרשים לשלם תשלום רטרואקטיבי על שנת 2016, לא ברור למה מדידה שהתבצעה במהלך שנת 2016 מוגשת לתשלום בתחילת 2017.

עומס בלתי נסבל. אגף הגבייה השבוע
בתוך כך, לפני שלושה חודשים פורסמה כתבה ב'דין וחשבון' על טענה שהעלה אחד התושבים כי ישנה בעיה גם עם המענה הטלפוני, גם השבוע נשמעו אותן טענות. נזכיר את עיקר תלונתו של תושב העיר שלום הלוי, "רציתי לדבר עם אגף הגבייה בשל דבר אישי, לברר משהו שקשור לגביה שלדעתי הייתה בו טעות. חיפשתי את מספר הטלפון של האגף באינטרנט, הדרך הפשוטה והמהירה שאני מכיר ויודע וברוב הפעמים מוכיחה את עצמה כיעילה וידידותית". אכן הייתה זו הדרך היעילה והידידותית, תוך דקות ספורות איתר הלוי את מספר הטלפון של אגף הגבייה, כפי שהוא הופיע באתר של עירית שדרות. "היו שם שני טלפונים, מספר אחד לבירורים והשני לתשלום. אני כמובן חייגתי לבירורים, כי זה מה שהייתי צריך. אך התברר שזה לא היה המספר של אגף הגבייה, ונאמר לי שהגעתי לרשות המים הארצית. הם בכלל לא הבינו איך הגעתי אליהם ולמה הם קשורים, הסברתי שזה הטלפון שמופיע באתר של העירייה. משם הפנו אותי למספר הטלפון של העירייה, שמוכר לי שנם רבות עוד מהיותי עובד עירייה. הגעתי למרכזייה של עירייה שדרות ושם שמעתי רשימה ארוכה של ניתוב שיחות. דרך המרכזייה אפשר להגיע לשלל בכירים על ידי לחיצה על השלוחה המתאימה, אבל לא לאגף הגבייה. נאמר לי במענה האלקטרוני שעל מנת להגיע לאגף אותו אני מחפש, עליי לחייג למספר אחר ונתנו לי שלושה מספרי טלפון שלא היו מחוברים, התקשרתי אחד אחד ושמעתי את המענה האלקטרוני המוכר, של מספרים שאין בהם שירות. איך זה יכול להיות שהמרכזייה של עיריית שדרות מפנה לשלושה מספרי טלפון ושלושתם לא מחוברים. ענו לי מחברת 'בזק' ונתנו לי מספר אחר לבקשתי. אני חשבתי שזה סוף סוף המספר של אגף הגבייה בעיריית שדרות, אבל שוב טעיתי. אחרי למעלה מרבע שעה של המתנה על הקו, הסתבר שזה איזשהו מוקד שמעבירה הודעות לאגף הגבייה ואף אחד לא יכול לתת שם מענה".
מעיריית שדרות נמסר בתגובה: "כידוע, חברת "מ.ג.ע.ר" היא החברה המפעילה את אגף הגבייה העירוני. במסגרת חידוש החוזה בין עיריית שדרות לחברת "מ.ג.ע.ר" שנחתם ב-1 בינואר, הנחה מנכ"ל העירייה, טל טורן, את החברה לפעול להעברת האגף למבנה חדש ומרווח. החברה התחייבה שהאגף יעבור בחודשים הקרובים למבנה חדש סמוך ל"ויקטורי". הבשורה הגדולה היא שמספר העמדות יוכפל ויעמוד על 8 עמדות מאוישות. נציין, כי תושבי שדרות מוזמנים לקבל שירות ולבצע תשלומים באמצעות אתר האינטרנט העירוני. כמו כן, פתחנו עמדות נוספות לקבלת אישור תושב מידי יום עד סוף חודש ינואר במתנ"ס, בספרייה ובבניין העירייה וזאת כדי להקל על העומס באגף הגבייה וכדי לתת שירות טוב יותר לתושבים. ספציפית לגבי חודש ינואר, מדובר בעומס תקופתי בשל הגשת אישור תושב ובדיקת זכאות להנחה ועדכונה באגף על-ידי התושבים בתחילת השנה".