שיווק הוא תחום חמקמק שדורש מבעלי עסקים, יזמים ועצמאיים להישאר כל הזמן עם אצבע על הדופק. השקעה נכונה במהלכי שיווק אמנם עשויה להפיק תועלת ולהזניק את רווחי העסק או החברה, אך שימוש לא נכון בכלים מסוימים עלול לגרום נזקים בלתי הפיכים ולפגוע במוניטין של היזם.
אז איך מתמודדים עם היתרונות והחסרונות של שיווק ולמה כדאי להכניס לתקציב גם שירותי ייעוץ ושיווק מקצועיים? הנה כמה הצעות שילוו אתכם בדרך להצלחה:
עשה: ניתוח סביבה עסקית, גיבוש אסטרטגיה ובקרה על תכנית השיווק
יש כמה שלבים שעליהם חשוב להקפיד במסגרת כללים נכונים לתכנון, ניהול ויישום של אסטרטגיה שיווקית מוצלחת. קודם כל, חשוב לבחון את הסביבה העסקית ולהתמקם בשוק הרלוונטי לפי המצב הקיים. מי שלא יודע מי המתחרים שלו לא יכול לפרסם או לשווק את עצמו, בלי שום קשר לשאלה כמה משאבים עומדים לרשותו וכמה כסף הוא מוכן, יכול וצריך להשקיע.
המטרה של ניתוח הסביבה העסקית היא לבצע הערכת מצב ולזהות הזדמנויות. לאחר מכן ניתן לעבור לשלב המעשי של גיבוש אסטרטגיה עסקית ברורה, בחירת שוקי יעד וקביעת אסטרטגיה למיצוב תחרותי. ככל שמגבשים את התמהיל השיווקי בצורה טובה יותר ומפזרים סיכונים, כך ניתן גם לבנות תכנית שיווקית קונקרטית שלא תגרום לחריגה מתוך מסגרת התקציב.
הטעות הנפוצה של אנשים שלא מכירים את תחום השיווק היא להסתפק בגיבוש ויישום האסטרטגיה בלבד, תוך כדי הזנחה של הבקרה. חשוב להבין שללא בקרה על תכנית השיווק לא ניתן להגיע ליעדים והתוצאה עלולה להיות הרת אסון עבור העסק. רק בעזרת בקרה בזמן אמת על תכנית השיווק ניתן לבדוק האם המטרות הושגו, לבצע התאמות ולערוך שינויים.
אל תעשה: בזבוז משאבים, קבלת החלטות לא רציונאלית וריכוז סמכויות
מטרת העל של שיווק ופרסום היא להגדיל רווחים תוך צמצום הוצאות, לכן בזבוז מאסיבי של משאבים הוא ממש לא הדרך הנכונה להגיע אל היעד. כל בעל עסק צריך לקבוע את מסגרת התקציב שמתאימה לו ולקבל החלטות בהתאם.
מעבר לכך, אסור לבעל עסק שרוצה לשווק את עצמו לרכז את כל הסמכויות במקום אחד. כדאי לו מצד אחד לקבל שירותי ייעוץ בתחומים שבהם הוא פחות מבין כמו שיווק וניהול חשבונות, ומצד שני להעניק אחריות גם לעובדים.
הסכנה הנשקפת ליזמים לא מנוסים היא קבלת החלטות לא רציונאליות, שנשענת לעיתים קרובות על תחושת בטן ולא על מחקר שוק, היכרות עם הצרכים של קהל היעד, ניתוח של הסביבה העסקית, זיהוי איומים וביצוע שינויים.