18 שנים לאחר שהונחה לראשונה התוכנית לסלילת כביש עוקף שדרות הפרויקט העצום יוצא לדרך וצפוי לקצר את זמן היציאה מהעיר לכיוון אשקלון דרך כביש 34. בנוסף, הוא עשוי לתת מענה בימי הסלמה ביטחונית. "מדובר בבשורה ענקית" אומרים נהגים שעושים מדי יום את הדרך מחוץ לעיר.
הבניה בצפון העיר שדרות נמשכת כל העת אבל לצד עשרות הפרויקטים שחלקם כבר בשלבי סיום מתקדמים החל אולי אחד הפרויקטים החשובים להמשך התפתחותה של העיר וסביבתה הקרובה- כביש עוקף שדרות, 333 החדש שישדרג את דרכי הגישה אל העיר ומחוצה לה ויקצר את משך זמן הנסיעה. הפרויקט החדש שכנראה יסתיים במקרה הטוב רק בעוד שלוש שנים עשוי לחסוך בעתיד את פקקי התנועה הגדולים שיש מדי יום בכניסה לעיר מכיוון צומת ניר-עם. עד אז העומס רק צפוי לגדול לאור העובדה שעוד ועוד פרויקטים של בנייה לגובה יבנו בכניסה לעיר, בתוך שכונת המוסיקה שיועדה מלכתחילה לשכונת מגורים בבנייה עצמית.
תכירו את כביש 333
הכביש העוקף החדש בשם 333 הוא למעשה תכנון ישן שהונח לראשונה בראשית שנות האלפיים אך לא יצא לפועל מסיבות תקציביות, שדרות מסתבר לא ממש הייתה בסדר עדיפות לאומית, נזכיר מדובר בתקופה שבה ראש הממשלה היה השכן מהחווה –אריק שרון שאומנם חתום על הקמת שכונת הנביאים (אתר חירום) בראשית שנות ה-90 אבל דווקא ממשלתו לא טרחה להוציא לפועל את התוכנית לכביש העוקף שהיה הכרחי גם אז על אף שעוד לא תוכננו השכונות החדשות.
כבר בינואר 2003 פורסם כי מע"צ מחוז דרום מקדמת תוכנית להקמת כביש עוקף לשדרות. על-פי התוכנית מדובר בסלילת כביש באורך של 4 קילומטרים, מרביתם בשטחים של המועצה האזורית שער הנגב שבמסגרת הסכם גבולות החדש העבירה את מרביתם לשדרות בשנים האחרונות.
למעשה רק לפני מספר שבועות, 18 שנים אחרי שהונחה תוכנית כביש 333 לראשונה על-ידי מע"צ הפרויקט החשוב יוצא לדרך. מה שהאיץ את הוצאתו לפועל הוא הסכם הגג שנחתם באפריל 2018 במעמד ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו במסגרתו התחייבה העירייה לשווק כ-8,800 יחידות דיור בעיר וכן הקמתם של מבני ציבור ותשתיות, עלותו המשוערת של הסכם הגג מוערכת בכ-1.9 מיליארד שקלים. מלבד פתרונות דיור נקבע כי למעלה מ-100 מיליון שקל יושקעו בפתרונות תחבורה בהם ביצוע כביש 333, שדרוג הכניסה המערבית לעיר דרך כביש 34 וכן שדרוג הכניסה המזרחית לעיר מכביש 232.
כאמור, מי שמבצעת את הפרויקט היא חברת "נתיבי ישראל" שכבר התמקמה לה בשטח לביצוע המקטע הראשון שיתחבר לצומת איבים שמחובר כבר לכביש 334 (לכיוון רוחמה). תושבי שדרות הוותיקים ודאי זוכרים את שביל העפר (בין רחוב הרצוג לכפר הקליטה) שהיה מוביל לחורשת איבים שם היו מתקיימות חגיגות המימונה. ציר זה ישמש את כביש 333 החדש. משם תימשך סלילת הכביש לכיוון פרויקט המגורים של צרפתי הצופה אל חורשת איבים, התוואי ימשך סמוך לפרויקט גלעד מאי, בהמשך בפאתי שכונות שדרות בפארק והבוסתנים בסמיכות לשטח החקלאי של קיבוץ אור הנר. הכביש החדש יתחבר גם לכביש אור הנר 3523 וגם לכביש ארז 3521. צומת הכניסה לכביש 33 מכביש 34 יהיה בסמיכות לגשר הרכבת.
בנוסף, בסמיכות לכביש, בקרב שכונת שדרות בפארק יוקם אזור תעשייה חדש עם אזור התעסוקה שיזכה לשם "green Sderot", כמו כן יוקם מרכז עסקים "השדרה" ששיווקו החל וכולל בתוכו מתחם מסחר בין 2 קומות כולל חנייה עליונה ותחתונה ובנוסף עוד 2 בנייני משרדים בהיקף כולל של כ 17000 מ"ר.
שדרות משנה את הפניה גם בכבישים העירוניים
מי שמסתובב כבר עתה בשכונות החדשות של העיר, החל משכונת הבוסתנים החדשה שפיתוחה החל לפני חודשים אחדים, דרך שכונות 'נאות השקמה' שכבר מאוכלסת, 'הכלניות' שגם חלקה מאוכלסת הן בבנייני מגורים והן בבתי קרקע בבניית עצמית, שכונת שדרות בפארק שם הבנייה קרובה לסיום, כנ"ל שכונת הכרמים שגובלת עם שכונת בן גוריון הוותיקה וכפר איבים יגלה שהפיתוח הושלם ברובו וכל הכבישים הפנימיים כבר נסללו ומוכנים להתחבר עם כביש עוקף שדרות החדש. "בעוד כמה שנים, שדרות שכבר החלה לשנות את פניה תהיה שונה לגמרי, היא לחלוטין כבר לא תהיה העיירה הקטנה שהכרתם" הסביר השבוע אחד מקבלני הפיתוח שפגשתי בשטח. "אני מכיר את שלבי ההתפתחות של העיר מלפני עשור אז בקושי הייתה בנייה. מה שקורה פה זה מדהים".
אחד התושבים הוותיקים הסקרנים שעצר לידנו הסתקרן מהנעשה בשטח. "אני פעם ראשונה נוסע כאן עם הרכב ולא מאמין, פשוט בנו כאן עיר חדשה" הוא אומר ומצביע על השטח הסמוך. "בילדות שלי למדתי בבית ספר הרוא"ה שבעבר היה ממש ליד מגרש הכדורגל הישן, אני זוכר שהיינו חוצים את השטח הזה ברגל כדי לטייל בשדות של אור הנר, ממש מרגש לראות את השינוי הזה".
כאשר קבלן הפיתוח התכוון לכך שהעיר תשנה את פניה הוא לא התכוון רק ל-9 שכונות החדשות שמוקמות בעיר בשנים האחרונות אלא גם לצירי התנועה שהולכים להשתנות כחלק מהקמת הכביש העוקף החדש. כידוע, מאז הקמתה של שדרות היווה ציר מנחם בגין הכביש הראשי של העיר שמוביל ל-2 היציאות והכניסות של העיר. כעת, על-פי התוכנית החדשה ציר זה יתחבר ליציאה/כניסה השלישית של העיר. מכיכר פארק הילדים שבשכונת נווה אשכול יוביל הכביש שחוצה את מד"א ומגרש הכדורגל הישן לדרך אריאל שרון שתחובר לכביש 333 בקטע הראשון שמאחורי כפר איבים. למעשה בחיבור לכביש העוקף יהיה ניתן לצאת ימינה ולהתחבר לכביש 232 עד צומת גבעתי או לפנות שמאלה ולהתחבר לכביש 34 בדרך לאשקלון.
אזור נוסף שיהווה למעשה הכניסה/יציאה הרביעית של העיר הוא השטח שמתעתד להפוך לשכונת הבוסתנים. למעשה דרך הרחובות הוותיקים ירמיהו-משה רבנו יש כיום כביש שמחבר לשכונת נאות השקמה, בפאתי השכונה המאוכלסת נבנה כיכר עם אלמנט של רוכבי אופניים שיחבר את שכונת הבוסתנים שתוקם לאורך כל השטח שגובל עם כביש 34 עד קרוב מאוד לצומת ארז (גשר הרכבת). משכונת הבוסתנים ייסלל כביש שיתחבר לכביש 333.
אגב, שכונת הבוסתנים תוקם על כ-1,260 דונם (כולל שטחי פארק נחל שקמה), כאשר כ-600 דונם יהיו לפיתוח. בשכונה צפויות להיבנות כ-1,620 יחידות דיור שמתווספים ל-5,960 יחידות דיור שחלקם נבנו או אושרו בשכונות המוסיקה, האחוזה הכלניות, שדרות בפארק. סך הכל, כחלק מהסכם הגג יתווספו לשדרות כ-9 אלפים יחידות דיור שיהפכו את העיר בשנים הבאות לאוכלוסייה המונה כ-50 אלף תושבים (כיום 31 אלף).
פתרון אפשרי בעתות הסלמה
כבר בשנת 2003 עת השתנתה המציאות הביטחונית ושדרות החלה להיות מטווחת ברקטות, הפך הכביש החדש לבעל משמעות ביטחונית אבל ממשלת ישראל לא קידמה את סלילתו כפי שהיא לא ממש מיהרה לדאוג לתושבים בפיתוח מערכת כריזה ובניית ממ"דים.
באיחור של 18שנים החל לאחרונה הפרויקט שעתיד להסתיים בעוד כשלוש שנים אבל הערכה היא שרק בתוך חמש שנים יסתיים הפרויקט כולו.
האם הכביש העוקף החדש ייתן מענה ביטחוני? מסתבר שכבר בשנת 2003, בראיונות שהעניק לתקשורת עמי לקס מנכ"ל מע"צ דאז הוא חשף שבדיונים הפנימיים עם מערכת הביטחוניים עלה הצורך הביטחוני בסלילת הכביש. "מאחר והכביש הנוכחי 34 (בין שדרות ליד מרדכי) הוא כביש מסוכן בשל קרבתו לרצועת עזה, הכביש החדש יהווה חלופה בטוחה יותר".
כזכור, כמו במבצע "צוק איתן" גם במבצע שומר החומות, עם תחילתו של המבצע נסגר כביש 34 ומי שהיה רוצה להיכנס לשדרות או לצאת ממנה היה יכול לעשות זאת רק מכביש 232 בשביל איום ירי נ"ט שכבר גבה חיי אדם בצומת ארז. הערכה היא שבעקבות עבודות המיגון והצבת סוללות עפר באזור הגשר של הרכבת, כביש 333 החדש בהחלט עשוי לתת מענה ביטחוני ויאפשר גישה מצומת יד מרדכי לשדרות דרך השכונות החדשות. המקטע שבין צומת ארז לצומת ניר-עם ימשיך להוות בעיה וסביר להניח שייסגר אוטומטית בכל הסלמה עתידית".