מנכ"ל רכבת ישראל הודיע בשבוע שעבר בוועדת החוץ והביטחון על חידוש קו הרכבת שדרות-ת"א, לאור פתרונות המיגון שצה"ל אישר לאחרונה. בישיבה השתתפו ראשי רשויות ופעילים חברתיים שתיארו את הקשיים הרבים במצב הנוכחי ואת המחירים הרבים שהם משלמים כל יום.
חבר הכנסת עמית הלוי חבר וועדת החוץ והביטחון שהשתתף בדיונים, פנה בתחילת השבוע לראשי הרשויות בעוטף עזה תוך שהוא מפרט את חומרת הסכנה בהסתמכות חוזרת על מיגון שהוכיח את עצמו כמסוכן. חה״כ הלוי ביקש מראשי הרשויות להתנגד לפתרון שמציע הצבא, ודרש מהם ללחוץ על מערכת הביטחון לזנוח את הקונספציה שבנויה על הסתתרות ומיגון, ולהחליף אותה בביטחון אמיתי – ביטחון שנשען על הסרת האיום, ולא על מסתור זמני מהאיום.
חה״כ הלוי אף פנה מעל בימת הכנסת לתושבי הדרום, והפציר בהם למרות המחיר שהם משלמים, לא לחזור ולשתף פעולה עם תרבות ההגנה של גופי הביטחון ערב ה-7.10 :
"אני מניח שיהיו טקסים, ייגזרו סרטים, התקשורת תדווח על הניצחון האמיתי שלנו על החמאס. אבל אני אומר לכם, וגם מבקש מכם – אל תעלו על הרכבת הזו". הלוי הדגיש שוב ושוב: המיגון הוא אשליה. הוא יוצר תחושת ביטחון, אבל קו ההגנה לעולם ייפרץ, לכן בלי שינוי יסודי בתפיסת הביטחון, ובלי לחתור למיגור מוחלט של האיום מבית חאנון וג'בליה– צה"ל ומערכת הביטחון חוזרים לשגרה מסוכנת.
הביקורת של הלוי מופנית כלפי ההנהגה הצבאית הבכירה, כולל הרמטכ"ל, אשר לדעתו נכשלו בהפקת לקחים מהאסון של ה-7 באוקטובר. "מה לא היה לנו ב-7 באוקטובר מערכת ראה-יורה? לא היו חומות, לא היו גדרות? לא היה סלארי? כל זה הרי קרס ואנחנו חוזרים לאותו דבר" אמר הלוי בנאומו.
"עלינו לדרוש ביטחון ולא תחושת ביטחון ניצחון ולא תמונת ניצחון". "תושבי בארי ושדרות, סיים הלוי, תדרשו שליטה וטיהור מלא של האוייב ברצועה. אל תסתפקו בפחות מזה. פחות מזה זה ה-7 באוקטובר. אסור לנו בשום אופן לחזור לשם!"