עוד לפני שהתיישבתם על ההגה לצד המורה הסמכותי, כל מי שלמד נהיגה בוודאי מכיר את חוויות המבחן האמריקאי של התיאוריה והקשיים שבדרך עם השאלות המבלבלות על תמרורים ומה שביניהם. יש שעוברים את המבחן די בקלות אבל יש לא מעט כאלה שמתקשים, בעיקר אלה המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז שנאלצים להתייצב שוב ושוב בלשכת הרישוי עד שהם מצליחים לסיים את המבחן עד 4 טעויות בלבד.
במרוצת השנים, לפחות מאז חוויתי את ההתמודדות עם מבחן התיאוריה, השתנו כל כך הרבה דברים בזכות הטכנולוגיה, ניתנו אפילו הקלות כאלה ואחרות, בין היתר מספר הטעויות למאובחנים בקשב וריכוז עלה ל-5 (בינתיים הם בוטלו). היום במרחק של 25 שנים מאז זה נראה מהצד לא מסובך במיוחד, אך מסתבר שהקושי נותר אותו קושי ואף יותר. זה פחות או יותר מה שהוביל את דור חורי, מורה לנהיגה צעיר משדרות להקים את בית הספר לתיאוריה "דרך חדשה" ולפתח קורסים ייחודיים בזום, בדיגיטל ובכיתה המשווקים באמצעות אתר אינטרנט עם מנוע חכם. "האתר הזה הוא ממש הגשמת חלום בעבורי" הוא מספר התהליך הסופי של המוצר עליו עמל במשך שנה שלמה. "במשך שנים לימדתי בהצלחה תלמידים מכל רחבי הארץ ואף פעם לא באמת הצלחתי להגיע לכולם ולעזור לכולם במבחן התיאוריה. משם נולד רעיון של הקמת פורטל אינטרנטי ייחודי ללימודי נהיגה ותאוריה. בניתי קורס דיגיטלי שמאחוריו מנוע חכם שיודע לזהות בדיוק את הנקודות החלשות של התלמידים ולשים עליהן את הדגש בלימודים".
ללמוד עם הפרעת קשב וריכוז
עוד הרבה לפני שהקים את "דרך חדשה", חורי (31) היה בכלל במסלול אחר, באקדמיה. הוא למד לתואר ראשון בתעשייה וניהול במכללת 'ספיר' עם מטרה ברורה להתפתח ולבנות קריירה בתחום אבל כבר במהלך הלימודים, אביו אריה, מורה לנהיגה שכנע אותו להירשם לימודי הוראת נהיגה. "אם היית שואל אותי כשהייתי צעיר יותר מה החלום שלי, תחום התעבורה לא היה ברשימה שלי, זה אפילו לא עניין אותי" הוא מסביר.
לי זה נראה טבעי כשאבא שלך אריה הוא מורה לנהיגה?
"יכול להיות אבל עובדתית זה לא דיבר אליי מה גם אבא שלי היה איש קבע בחיל האוויר במשך שלושים שנה וכאשר יצא לפנסיה לפני עשר שנים הוא החליט להיכנס לתחום ולמד להוראת נהיגה. הוא סיפר לי שזה מעניין וכייף והציע לי להצטרף אליו, אמרתי לו "אבא אני לומד תואר ואני עסוק בלימודים מה אני צריך את זה", הוא התעקש ואמר שזה לא בשביל שאני אעבוד בזה, שרק אלמד ואניח בצד, ככה על הדרך ארכוש עוד מקצוע. כדי לשכנע אותי הוא אמר לי "יכול להיות שעוד כמה שנים בפנסיה תשתמש בזה". בסוף כמובן השתכנעתי אבל לחלוטין לא היה לי עניין בזה, הראש שלי היה מכוון מטרה לתחום תעשייה וניהול".
לחישוב מסלול מחדש שהוביל את חורי מהאקדמיה לעיסוק בהוראת נהיגה עוד נשוב בהמשך אבל הסיבה העיקרית שהובילה אותו בסופו של דבר להקים בית ספר לתיאוריה מקורה כנראה בספסל הלימודים בתיכון בשדרות שם לא השכיל לסיים את לימודיו התיכוניים עם תעודת בגרות מלאה. "כמו לא מעט תלמידים בתיכון ניגשתי לאבחון שבו התברר שיש לי הפרעת קשב וריכוז, כל אחד סובל מהפרעה מסוימת וברמה מסוימת. אצלי זה בא לידי ביטוי בחוסר יכולת לשמור על ריכוז ולהבין את החומר ולבטא את זה בכתב לכן הפיתרון היה לקיים את המבחן בעל פה" הוא חושף את הבעיה שהייתה לו בתיכון.
איך זה בא לידי ביטוי בבית הספר?
"העניין אצלי שחוסר הריכוז גרם לי לא לרצות ללמוד, לכן גם בסופו של דבר לא הוצאתי תעודת בגרות מלאה. בבית הספר התמודדתי עם סיטואציה כמו למשל בכיתה כשהמורה היה מלמד ושואל אם הבנתי את מה לימד. מול כולם אתה עונה כן כי לא נעים מול כל הכיתה. בפועל לא הבנתי כלום ובשלב מסוים זה עורר בי תסכול וחוסר רצון ללמוד".
ואז כשאתה בוגר יותר וחושב על האקדמיה אתה מבין כמה זה היה הכרחי?
"בדיוק. אני גם מבין שהיה צריך לפעול מול תלמידים כמוני קצת אחרת, אולי היותר יצירתיות. אני גם חושב שבילדות שלנו לא גדלנו בסביבה לומדת בשדרות של קורסי העשרה, מי בכלל חשב על להיות מלומד, מה שהיום הילדים והצעירים בשדרות מקבלים כדי להיכנס לאקדמיה לא היה לנו. בנוסף, אפשר לומר שלאקדמיה באתי בגיל בוגר יותר ויש לזה גם משמעות. בסופו של דבר אחרי השירות הצבאי החלטתי שאני ניגש לאקדמיה לא לפני כמובן שהשלמתי את הבגרות אבל עדיין במבחני הקבלה לתואר היה לי מאוד קשה כי הבעיה של קשב וריכוז לא נעלמה. בכלל, אני בנאדם שמאוד מתחבר לאנשים וגם למדתי לקלוט למי יש בעיה דומה לשלי. גם אם אני לא מכיר את הבנאדם אני תמיד מספיק לי 2 דקות של כוס קפה להתחבר. עכשיו אתה מצליח להבין שאתה לא היחיד עם הפרעות קשב וריכוז גם אם יש כאלה תלמידים שלא אומרים את זה בקול הם מודים שיש. היה חבר ללימודים שסיפר לי שהוא יודע שיש לו קשב וריכוז למרות שהוא לא מאובחן, אתה מתחיל להבין שזה משהו שקורא אצל לא מעט אנשים, אתה לכאורה לא כזה מיוחד, אתה מבין שהמון תלמידים בתוך הכיתה הם עם אותה בעיה כמו שלי רק שלא כולם מאובחנים".
איך הצלחת להתמודד עם הפרעת הקשב וריכוז באקדמיה?
"היה לי רצון גדול אבל נעזרתי בכל מיני שיטות שהקלו עליי מול בעיית הקשב וריכוז. בהתחלה כשבאתי למכללת 'ספיר' מן הסתם הפנו אותי למכינה מקדימה כדי להשלים בגרות אבל זה היה לוקח זמן ומאלץ אותי להמתין לשנה הבאה ואני לא רציתי לחכות כי לך תדע אם תישאר לי המוטיבציה ללמוד, הייתי מה שנקרא חם על זה ולא רציתי לוותר. בסופו של דבר התקבלתי ללימודי התואר וכבר בשיעור הראשון אמרתי לעצמי "מבחני בגרות" זה כלום לעומת התואר, אם בכיתה יב' היה לי קשה אז קל וחומר בתואר, תוסיף את העובדה שיש לחץ גבוה יותר של מבחנים ואת המציאות הביטחונית שגם מקשה וזה הופך למורכב אבל באמת שלא ויתרתי לעצמי"
מה העזרה שקיבלת באקדמיה ולדעתך לא קיבלת בבית הספר?
"גם בבית הספר וגם באקדמיה יש הבנה למצב של תלמידים עם הפרעות של קשב וריכוז, באמת נותנים הרבה הקלות כדי לאפשר לצלוח את המשימה ועדיין היה שלב שעמדתי להרים ידיים. אני חושב שאחד הדברים שעזרו לי יותר מהכל זה מרצה שהיה לי. הוא לא היה מתקדם בחומר לפני שהיה מוודא שאני מבין, עכשיו תשמע יש בכיתה 120 תלמידים. ברגע שאני אומר לו שלא הבנתי הוא היה ממש מצייר לי על הלוח ומחלק את זה לפי צבעים, משנה את כל הלוח רק כדי שאני אבין ורק אז ממשיך. כשאתה רואה שהמורה לא מוותר לך אתה גם מקבל ביטחון וגם יש לך רצון לעשות את זה".
"לשנות את ניסוח השאלות בתיאוריה"
כאמור, במהלך לימודי התואר אותם סיים אגב בהצטיינות בטקס מרגש שהתקיים במכללת 'ספיר', חורי סיים גם את לימודי הוראת הנהיגה אבל מסתבר שאת העצה של אביו הוא החליט לאמץ הרבה לפני הפנסיה. "עוד לפני שסיימתי את לימודי התואר סיימתי ללימוד הוראת נהיגה והתחלתי לעבוד בזה קצת בשביל הפרנסה, בכל זאת הייתי צריך כסף כדי לממן את התואר" הוא משתף ברגע שהוביל אותו לשינוי בקריירה. "תוך כדי אני מבין שאני קולט מהר את החומר של לימוד התיאוריה ואמרתי לעצמי שאנצל את יחידת הדיור הקטנה שהייתה להורים שלי כדי ללמד שם תלמידים שרוצים לעבור תיאוריה. בשלב מסוים פשוט נפל לי האסימון שכמו שהמרצה שלי ידע ללמד אותי בשיטה של חלוקה וצבעים ככה אפשר ללמד תלמידים שמתקשים בתיאוריה. למעשה, בגלל הפרעת קשב וריכוז שיש לי הבנתי את הצורך לפתח שיטת לימוד חדשה לתיאוריה. הבנתי שאם אפתח סדר למידה אחר אפשר לתת מענה להמון תלמידים שלומדים לתיאוריה ומתקשים".
איפה זיהית את הקושי אצל תלמידים שלימדת לתיאוריה?
"כמובן שזיהיתי את הבעיה כשהתחלתי ללמד בקבוצות. להתחיל להסביר על התמרור מסוים, מה זה מותר מה אסור זה סבבה אבל זה לא הקאץ', הסיפור זה איך אני גורם לך גם להבין וגם לזכור את זה כי עוד כמה ימים אנחנו נהיה במבחן ושני הדברים הכרחיים כדי להצליח גם במבחן וגם במציאות. את הקושי זיהיתי כשתלמידים התקשו להבין סיטואציות וכאשר הסברתי מזווית אחרת באמצעות שרטוט וחלוקת צבעים היה לי ברור שאני חייב לעשות את זה אחרת, זאת אומרת לא להסתפק רק בללמד אלא ממש לבנות קורס שלם".
את פיתוח הקורס חייב חורי כנראה לתקופת הקורונה שממש הכריחה אותו לאמץ את האמצעים הטכנולוגיים ובראשם "הזום". "קיבלתי פניה ממרכז הצעירים בשדרות לפתוח קורס תיאוריה לצעירים בעיר. פתאום אני עומד מול 15 תלמידים ומלמד אותם. ברגע שזה הצליח הבנתי שאני רוצה למנף את הרעיון לעוד מקומות והתחלתי לפתוח קורסים במרכז הארץ ובעוד ישובים באזור, פתאום נהיה לזה ביקוש גדול, החלטתי להכשיר עוד מורים ואז בום הכל נעצר בגלל הקורונה. בעצם כל מה שבניתי ירד לטמיון ודי הלכתי לאיבוד".
כמו רוב העסקים בתקופת הקורונה?
"נכון, נכנסנו אל הלא נודע. אני כבר אמרתי לעצמי אין מה לעשות, זה לא בשליטתי ואולי צריך להניח את זה בצד. באותה תקופה שכרתי משרד במרכז העסקים והמנהלת שרית מנשקו פוגשת אותי במסדרון ואומרת לי למה שלא אפתח קורס בזום. לא היה לי מושג בזה אבל זרמתי. הכירו לי גם יועץ אסטרטגי ממעוף שעזר לי תוך שבועיים להרים קורס, זה הפך להצלחה מסחררת עד כדי כך שלא יכולתי להתמודד עם כמות הפניות, נאלצתי לגייס עובדים שיעזרו לי לחזור לכולם עם הצעת מחיר ולשריין אותם בקורסים".
לדבריו של חורי כדי להנגיש הכי טוב את לימוד התיאוריה הוא בנה קורס דיגיטלי בעלות זולה יחסית. לטובת הצילומים הוא גייס את אחותו וגיסו, קארין ואריאל המוכרים לכולנו מהמירוץ למיליון. כך בצורה משעשעת, מלאת הומור והדמיות וכן מנוע חכם שמזהה את הקשיים של הנבחן הוא בנה קורס אינטרנטי קליל ונוח לכל משתמש. "יש קטע שבסרטון הנהגת חוזרת רוורס בלי חגורה וזה שלידה צועק לה "איי אין לך חגורה" והיא מסבירה שברוורס לא צריך חגורה, צורת ההמחשה עוזרת מאוד גם אם זה לכאורה משהו קטן. אנחנו באמת נותנים את כל המעטפת האפשרית אם זה שלוש אופציות ללימוד תיאוריה, המלצות על מורה לנהיגה ועוד. אגב גם אם תלמיד לא עבר הוא מקבל קורס נוסף בחינם וגם אנחנו זמינים לכל שאלה בווטאפ, עושים הכל כדי שתלמידים יצליחו".
מה השיטה שאתה מביא לתלמידים?
"אחד הדברים שאני משתדל לגעת בהם זה כשאני מלמד בקבוצות זה ללמד כל דבר בכמה שיטות, לצורך העניין אם אני ארצה להסביר על צומת אני לא רק יסביר בעל פה אני אסביר בכמה אופנים מהסיבה שכמה תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז כל אחד מבין באופן שונה, אחד יבין משרטוט, אחד מסרטון ואחד מתמונה ואני אבין בעל פה עם צבעים בלוח ולכן כשיש דברים טיפה עם מורכבות אני מסביר בכמה אופנים ואני גם אתשאל את הכיתה בשאלות מכווינות שלא יפגעו בביטחון".
מה היתרון של מערכת הלימוד שבנית?
"אני נותן פלטפורמה שמתאימה לתלמידים עם הפרעה בקשב וריכוז אם זה ברמת המצגות, אם זה ברמת הצבעים, כמה מילים יש בכל שורה, כמה שורות יש בכל שקופית, מה הם הרווחים בין שורה לשורה, מתאים להפסיק מצגות מלל ולהכניס באמצע סרטון או תמונה מהו קצב הדיבור שצריך לדבר איתם ואיזה נושאים ספציפיים צריך ללמד מכמה זוויות שדיברנו מקודם. אני תמיד אומר אם הקורס מתאים לתמידים שממש מתקשים כמובן שהוא גם מתאים לכל השאר וכל השאר זה עולים חדשים שיש להם פערי שפה, מכל המגזרים מכל הגילאים, למשל לאחרונה עשתה אצלנו קורס מישהו בת 72 משדרות ועברה תיאוריה השיא זה בן 84 מנתיבות אחרי 30 שנות שלילה".
האם המערכת של משרד הרישוי נותנת בכלל מענה לקשיים הללו?
"לצערי בוטלה הקלה שהייתה ניתנת בעבר של חמש טעויות במקום ארבע. יש שטענו כי זו הייתה אפליה מתקנת מדי למרות שבעיניי הסיפור זה לאפשר תנאים מקלים הרי בסוף כולם נבחנים על אותם שאלות ואם תלמיד שיש לו הפרעת קשב וריכוז ידע שיש לו טעות אחת יותר ושהוא נמצא בכיתה של 4 תלמידים שאחד יושב מהשני בצורה מרווחת בלי הפרעות אוטומטית מה זה עושה? מוריד לחץ. הרי זאת הבעיה גם אצל התלמידים החרוצים ביותר- לחץ הוא הגורם המכשיל. אנחנו מכירים את זה מבית הספר, תיכון אקדמיה ותלמידים עם קשב וריכוז יש להם עוד יותר לחץ".
לאורך השנים עולות כל העת טענות על השאלות המטעות. מה אתה חושב על זה?
"הניסוח של השאלות בתיאוריה זה משהו שעדיין מאוד קשה לי איתו כי אני רואה כמה תלמידים נכשלים ושוגים רק בגלל זה. לצורך העניין יש שאלות שהניסוח שלהם ברמה מאוד גבוהה, מה עלייך לעשות בהתקרבך אל דרך הררית המצויים בה בעלי חיים ומימינך רכב דו גלגלי. זה כבר גורם לנו ללכת לאיבוד. או שמה הרווח שצריך להיות לרבות רכב דו גלגלי הנוסע בדרך, שפה גבוהה שלא ממש מותאמת למציאות. השאלות צריכות להישאל בצורה ברורה וקלה ולבחון אם הנבחן יודע את התשובה ולא אם הוא מבין את הניסוח".
מה בנוגע לשאלות על המכניקה של הרכב?
" כנ"ל. אין צורך ללמוד מכניקה, לפעמים בתיאוריה יש שאלה או שתיים על מכניקה. מעט מאוד לומדים על גיר רגיל, הרוב על אוטומט ולמה בכלל נהג צריך ללמוד מכניקה. אם יש לי עכשיו בעיה במנוע מה אתם מצפים שאפתח מכסה מנוע ואפרק את המנוע ומה אני אעשה איתו, אני אלך למוסך. דוגמה נוספת, איך נוצרת הבלימה ואז אתה צריך להסביר שם שעל ידי לחיצה על דוושת הבלם, דסקת הבלם מתכווצת על רפידת הבלם והיא בעצם נוגעת בדיסקית כשהיא מסתובב וככה היא יוצרת את סיבובי הגלגלים. מה זה ייתן לי לנהיגה שלי? כלום. לכן הגיע הזמן להסיר בכלל את השאלות האלה".