בצל הדיון הנוקב שעורר קמפיין אופנה לדתיות של אחת החברות שהציג תנוחות לא צנועות בצילומים, הרימה קארין חורי-קליינברג משדרות הפקת אופנה משלה באווירת החג כדי להשיק קולקציה חדשה של מטפחות ראש. בראיון היא מביעה דעתה על הסוגיה ומשוכנעת שגם לנשים דתיות יש מה להציע בעולם האופנה.
אם בשנים עברו התרגלנו לראות אצל חברות האופנה המובילות, בעיקר אלו שלא ממש פונות למגזר הדתי, קמפיין צילומים מושקע עם דוגמניות על, הרי שהטאבו הזה נשבר וברחבי הרשת כבר ניתן לראות מעצבות אופנה דתיות שלא מתפשרות על צילומי סלולר עם אווירת בלאגן ומשקיעות בקמפיין שלא מבייש את המותגים הגדולים.
אחת מהן, היא כוכבת המרוץ למיליון לשעבר, קארין חורי-קליינברג (מהצמד הירוק קארין ואריאל), בעלת מותג למטפחות ראש בשם "כתר" שהשבוע השיקה קולקציה חדשה ביום צילומים מושקע. "גם אני, כשיצאתי לדרך לא ייחסתי יותר מדי חשיבות לנושא והסתפקתי בצילומים ביתיים בחצר עם הטלפון אבל מהר מאוד הבנתי שאני חייבת להשקיע יותר גם מבחינה עסקית אבל גם מבחינת ההרגשה שגם דתיות מסוגלות להכתיב אופנה, גם דתיות יכולות להשקיע בקמפיין צילומים לא פחות מחברות האופנה הגדולות שפונות למגזר החילוני, אין סיבה שבתחום הזה נישאר מאחור".
בסוף השבוע האחרון, התייצבה קארין יחד עם קבוצת נערות שנרתמו ליום צילומים חווייתי כדי לצלם את הקולקציה החדשה, שחור-לבן,אם תרצו באווירת חנוכה. "שחור מסמל כמובן את החושך שבאנו לגרש בחנוכה והלבן את האור של החג" מסבירה קארין, "מה שרצינו להבליט בקמפיין הזה כמובן כמה צבע ושיק מוסיפים המטפחות לראש".
קמפיין הצילומים של חורי-קליינברג באווירה צנועה מוביל אותנו למה שהתחולל לאחרונה ברשת סביב קמפיין צילומים של מעצבת אופנה דתית שבה הלבוש אומנם היה צנוע אבל התנוחות של הדוגמניות היו רחוקות להיות צנועות מה שגרר ביקורת נוקבת ובפעם המי יודע כמה העלה לדיון את הסוגיה איפה עבר הגבול במגזר הדתי. מי שהגדילה לתאר את אותו קמפיין עבור לא מעט עוקבים בצורה מדויקת היא הסופרת המוערכת עדי זליכוב-רלוי. "הרבה פעמים אני מנסה להמחיש לילדיי את ההבדל הדק שבין צנוע ללא צנוע. חשוב לי לייצר הבחנה בין עיקר לתפל, בין חיצוני לפנימי, היא תיארה וצירפה תמונה של דוגמנית דתיה יושבת בפיסוק פרובוקטיבי מדי. "אני מנסה לשרטט את הגבול החמקמק לפיו המונח ״צניעות״ מיוחס להתנהגות, לכבוד עצמי, כבוד לגוף וכבוד לזולת. אני מדגישה בפניהם שאין פה עניין של לבוש דווקא, אורך המכנסיים או החצאית אלא עניין של התנהלות בעולם. אני תמיד אומרת להם שאפשר להיות חסודה (במובן של חסד לעצמך וקבלה עצמית בניגוד להחפצה) בבגד ים או צנועה במכנסיים קצרים וגופיה ואפשר גם להסתובב מכוסה מכף רגל ועד ראש ונטולת כל צנעה. מבחן האלגנטיות, אם תרצו. תורה עם דרך ארץ. הלכה ושכל ישר. צניעות לא קשורה רק ללבוש. תלבשו מה שבא לכן בגבולות הטעם הטוב. תתנהגו כמו שצריך. זה הכל". "אני מסכימה איתה לחלוטין" אומרת קארין, "זה בדיוק מה שאני טוענת הרבה שנים, צניעות זה לא רק לבוש אלא גם התנהגות".
מה את חושבת על השיח הזה?
"נתקלתי בעצמי בשיח אחר שהתנהל ברשת האינסטגרם, אחת העוקבות העלתה תמונה ושאלה את דעתי ואמרתי שאני חושבת שיש גבול דק שצריך להיזהר בו ויש בזה המון היגיון. בוא נאמר, אם המטרה למכור למגזר דתי, דוגמנית לא יכולה להיות עם מכנס ולהציג כיסוי ראש אבל חשוב לי לומר את מה שאני טוענת מזמן, המטפחות לא שייכות רק למגזר הדתי, זה הפך להיות חלק מסטייל גם בקרב נשים חילוניות, אני נתקלתי השבוע בתל-אביב במישהי עם מטפחת והיא אפילו לא נשואה".
האם בכלל לגיטימי לנערות או נשים מבית דתי לקחת חלק בצילומים?
"אני לא חושבת שזה משהו פסול לפחות לפי האמונה שלי שנערות מבית דתי יצטלמו, ההיפך הן מעבירות דרך התמונות את הצניעות בצורה הכי טובה. ברור לי שבמגזר החרדי מחמירים יותר ומעצבת שפונה לקהל יעד דוסי יותר לא יכולה למכור את זה עם צילומים ותנוחות לא צנועות. אם נתייחס למטפחות ראש שלי למשל הן כמובן מתאימות גם לצורך העניין לחרדיות שמסתירות את כל השיער, זה הכל עניין של קיפול וקשירה".
בראיון קודם סיפרת שגם את חווית משהו דומה?
"כן, יצרו על המותג שלי סטיגמה וזה קרה דווקא כאן בעיר שלי שדרות, אחת הלקוחות כתבה לי "אני חושבת שכל הנשים הנשואות משדרות הולכות עם כיסוי מלא ואת מוכרת מטפחות של חצי כיסוי", הבנתי שנוצרה סטיגמה מסוימת מבלי להיכנס אפילו לאתר ולראות שכל המטפחות שלי מיועדת לכיסוי ראש מלא וזה חבל לי ממש".
יכול להיות שהסטיגמה היא גם בגלל שאת אישה דתייה, צבעונית שחיה בעולם האינסטגרם שבמגזר לא כל אחד מתחבר אליו מבחינה דתית?
"אני מבינה לגמרי שאני לא חרדית קיצונית, אני מקפידה על צניעות בדרך שלי שאגב הרבה בנות במגזר הדתי לאומי כמו שמכנים אותנו מתחברות לזה".
הקמפיין שלך עומד בתקן הצניעות?
"כל מה שאני עושה זה עומד בתקן הצניעות שלי שאני מאמינה בו. גם כשאני ואריאל בעלי השתתפנו במרוץ למיליון, מי שצפה בתוכנית שמע אותנו שלא הסכמנו לתייג אותנו כ"זוג דתי", אני מייצגת את עצמי ואם בדרך הזאת אני מצליחה להעביר את הצניעות שאני מאמינה בה, כן בין היתר חצאית עד מתחת לברך, זאת אני, זאת האופנה שלי ובעיני היא משדרת צניעות בצורה הכי נעימה שיש".
איך את מסביר את השינוי המדהים שעובר תחום האופנה בקרב נשים דתיות?
"היום אישה, בייחוד דתייה כבר לא שמה עליה בבוקר מטפחת שחורה ויוצאת החוצה. אנחנו כבר ב-2020 ונשים דתיות הן חלק מהשינוי שמתחולל באופנה, הן מביאות המון סטייל וקלאס וכמובן צניעות מודרנית. אני עוקבת אחרי לא מעט נשים חרדיות שמובילות אופנה וזה כייף גדול. אני יכול לספר לך שהרבה מהעוקבות שלי בפייסבוק מפרגנות שאני מצליחה להראות להם בגדים שהם צנועים עם המון שיק וסטייל, כמובן כל אחת ברמת הצניעות שלה. אגב, חברות אופנה גדולות כבר מתאימות בגדים למגזר ומאפשרות למשל למכור פריטים עם תוספות כדי להפוך את הבגד לצנוע וזה מקסים בעיניי. כולם לשמחתי מתחילים להבין את העובדה שבגד לא חייב להיות חשוף כדי להיות יפה וזה משנה לדעתי את עולם האופנה".