זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה אזרחים שביקשו לתפוס מחסה מפני ירי הרקטות בשדרות מצאו את הדלת האוטומטית של מערכת מוטורולה נעולה אבל בבוקר השבעה באוקטובר התוצאה הייתה קטלנית כאשר 13 קשישים שנתקעו עם פנצ'ר בדרכם לים המלח נטבחו בידי מחבלי חמאס שהגיעו על טנדרים. התמונות הקשות מהזירה נצרבו בתודעה של כולנו כשגרמו לזעזוע עמוק. מאז נשאלה השאלה בקרב בני המשפחות של הנרצחים מה היה קורה אילו הדלתות היו נפתחות, שאלה שכמובן קשה לענות עליה בדיעבד לאור העובדה שברחבי העוטף הפכו המיגוניות למלכודת מוות.
כזכור, כבר בסיומו של אותו בוקר נורא, תושב העיר ראובן פסחוב (25) שנקלע לזירת הרצח סיפר: "איך שהיה צבע האדום הראשון הבנתי שזה לא משהו רגיל. התלבשתי מהר, לקחתי את האקדח, מחסנית אחת ואפוד. יצאתי לסבתא שלי, סגרתי לה את החלון של הממ"ד ויצאתי חזרה. ראיתי שבספרייה העירונית יש מיניבוס שעומד בלי גלגל והרבה זקנות ליד מיגונית סגורה. הלכתי אליהן כדי לעזור להן והן צועקות לי 'שוטר שוטר תעזור לנו לפתוח'. אני מנסה לפתוח את המקלט ולא מצליח. פתאום ראיתי טנדר מכיוון רמי לוי שמתחיל לירות לכיווננו" תיאר בדרמטיות את הרגעים שבהם הצליח בדרך נס לחמוק מהכוונת של המחבלים.
כאמור, כשנה לאחר הטרגדיה ולאחר שאספו ראיות ועדויות, כשמונה משפחות מתוך 13 הנרצחים התאגדו והגישו באמצעות עו"ד עומר חרל"פ תביעה אזרחית לפיצוי בהיקף של 12 מיליון שקלים נגד עיריית שדרות ונגד חברת "מוטורולה סולושנס" שמאז שנת 2010 מפעילה את מערכת "שומר הסף" שנועדה לשמור על המיגונית מפני ריח צחנה .
מתחקור האירוע בשנה האחרונה, עולה כי מיניבוס עם 15 מטיילים יצא בסביבות השעה 5:30 בבוקר בשבת 7 באוקטובר לאסוף 15 גימלאים ליום כיף בים המלח. האיסוף החל באופקים והמשיך לנתיבות ולבסוף הגיע המיניבוס לשדרות. מול הספרייה העירונית בעיר, עוצר הנהג שריף אבו טהא את הרכב סמוך לתחנת אוטובוס. הוא יוצא מהמיניבוס ומגלה תקר בשני גלגלים. במקביל, חברי הקבוצה שומעים אזעקת צבע אדום ומנסים להיכנס למיגונית שבתחנה אך היא כאמור נותרה נעולה.
על-פי עדותו של רס"ר שרון אלל שמגיע מביתו במושב חלץ ברכב פרטי וסופג ירי מקלעים סמוך לכניסה לעיר. הוא ממשיך בנסיעה על הציר ועוצר ליד המיניבוס. הוא מזהיר את הנהג והנוסעים מפני המחבלים: "תפסו מחסה".
המחבלים נתקלים בקבוצה שעדיין ממתינה לצד ומאחורי המיגונית. הם יורים בחברי הקבוצה ורוצחים 13 מהם בירי מקלעים ובנשק קל. הנהג אבו טהא מסתתר מאחורי המיגונית, מחבל מזהה אותו יחד עם נוסעת נוספת ויורה לעברם. הנהג ניצל.
בתוך כך, בתביעה שהוגשה ביום שני לבית המשפט המחוזי בתל אביב נטען כי "אילו המגונית הייתה נפתחת" נטען בכתב התביעה, "היו המחבלים ממשיכים לנסוע ברכביהם מבלי להבחין בהם, וחייהם היו ניצלים. מאחורי התביעה עומדות בני המשפחות של הנרצחים ביילין זיניאדה ז"ל, פורמן ליודמילה ז"ל, פרידמן ולרי ז"ל, איגור קורצר ז"ל, נדיז'דה ספריבצ'קוב ז"ל, שמיאייב בטסיין ברטה ז"ל, מיכל זרבאילוב ז"ל וליליה גילר ז"ל.
"מדובר במיגונית חכמה שהייתה אמורה להיפתח אוטומטית במקרה של אזעקת צבע אדום" ציין עו"ד עומר חרל"פ "אך ברגע האמת כשלה ודלתה נותרה נעולה. יש להצטער שעיריית שדרות וחברת ‘מוטורלה סולושנס’ לא טרחו לדאוג לתקינות המערכת כנדרש וכמצופה".
עוד נטען בכתב התביעה: “הקבוצה למעשה נותרה חסרת ישע וללא כל מחסה. מחבלי הנוח'בה, פתחו באש תופת וטבחו בחברי הקבוצה ללא רחם. כך מצאו את מותם 13 נפשות, מוות מיותר, שיכול היה להיחסך, לו המיגוניות היו נפתחות ומגשימות את ייעודן – להיפתח בשעת הצורך".
איריס זרבאילוב, בתה של מיכל מראל זרבאילוב ז"ל אמרה: "כל הנוסעים יכלו להינצל אילו רק דלתות המיגונית היו נפתחות. הם פשוט היו נכנסים ונועלים את עצמם, מסתתרים. המחבלים נסעו בשדרות וירו בעיקר במי שהיה בחוץ, שלא כמו שהיה בקיבוצים בעוטף. אם הדלת של הממ"ד הייתה פתוחה הכל היה נראה אחרת".
איריס מוסיפה: "לא היה להם איפה להסתתר ולכן הם נורו. אני דיברתי עם אמא שלי כשהכל התחיל. הם לא ידעו מה לעשות עם עצמם. היא אמרה לי שהדלת נעולה ואין לה לאן איפה להסתתר, שהיא לא יודעת מה לעשות. אני זוכרת אותה אומרת לי במפורש שהדלת נעולה, ושהם נמצאים בחוץ".
מעיריית שדרות נמסר בתגובה: "העירייה משתתפת בצערן של המשפחות. כתב התביעה טרם נמסר לעירייה. לאחר שתלמד את פרטי כתב התביעה, העירייה תמסור את תגובתה לבית המשפט".
מחברת ‘מוטורולה סולושנס’ טרם נמסרה תגובה.