ממש כמו במרוץ נגד הזמן, יותר מ-250 עובדים התרוצצו סביבנו במהלך הסיור בתיכון מקיף כללי החדש בשדרות כדי שהכל יהיה מוכן לקראת הצלצול הראשון ב-1 לספטמבר. בפינה אחת עובדי חברת הריהוט מעמיסים את האבזור החדש, בפינה אחרת עובדי חברת התקשורת כדי שהסיבים האופטיים יספקו תקשורת הכי מתקדמת לכל פינה בבית הספר, בפינה נוספת משלימים את עבודות המיזוג ובחצר בית הספר המרשים כבר שותלים את הפרחים ומשלימים את המרצפות. מעל הכל, מפקח הפרויקטור של העירייה, אריה כהן שנראה מחויך על אף הזמן שלא ממש פועל לטובתו. "יש כאן התגייסות חסרת תקדים של כל כך הרבה פועלים ועובדים של הספקים השונים, אנחנו עובדים כאן מסביב לשעון כדי להספיק להעמיד את בי"ס במצב אידיאלי כאשר אני מניח שעד ראש השנה נשלים את מה שלא נספיק" הוא מסביר כשהוא מקבל את פניי ולא שוכח להתלוצץ. "שמעתי שרן ארז מתכנן שביתה, אין לי בעיה עם זה כי זה יאפשר לנו לסיים הכל. אבל ברצינות, ביום שישי ביה"ס יהיה מוכן לקבל את התלמידים".
לפני שנכנסתי לסיור במבנה העצום על פני 12 אלף מ"ר בעלות של 120 מיליון שקלים התעכבתי על שלט הכניסה שהוצב על בניין בי"ס בו נשמט "גוטוירט". מסתבר שהשם השני המיתולוגי של בי"ס לא ימשיך איתו למבנה החדש משום שמדובר בהנצחת תורמים שהיו שותפים להקמת המבנה הישן כך שהוא ימשיך להיקרא גוטוירט, אולם החדש שנבנה בעזרת תקציבים שגויסו בעיקר ממשרד החינוך, משרדי ממשלה ותורמים יקרא בפשטות "מקיף כללי אמית".
מרחבי למידה מחוץ לכיתות
פרויקט תיכון מקיף כללי החדש בשדרות הוא חסר תקדים במונחים של בניית מוסד חינוכי, בין היתר בשל העובדה שהוא כולו ממוגן. בניגוד לפרויקטים אחרים שבוצעו בעבר בעיר, התכנון האדריכלי כאן של גיורא שפיר מרשים במיוחד נוכח השימוש בצבעים שמחים במבנה החיצוני ונוכח השימוש באלמנטים מעץ וזכוכית בתוך המבנה. גם הביצוע של החברה הקבלנית המקומית והמשפחתית "נחום עמוס" מרשים במיוחד ואי אפשר היה להתעלם במהלך הסיור מהעובדה שלא מעט קבלנים וספקים מקומיים מתפרנסים מהפרויקט הזה.
הסיור שלנו מתחיל בחלל המרכזי שתוכנן בבית הספר בהיקף של 360. מדובר בבמה שעליה יונחו פסנתרים, מולה מדרגות עץ שישמשו כיציע ומסביב יציע עמידה. "התכנון הזה למשל יאפשר לי כמנהל לקיים כינוס קצר של 4 דקות עם התלמידים נניח על נושא הוא מסר שאני רוצה להעביר להם. למעשה ברגע שאני מודיע להם לצאת לכאן, כל כיתה/ שכבה תצא מהכיתות למקום שלה וממש מעלינו הכיתות הגבוהות יותר יוכלו לצאת למעין מרפסת ולצפות בשיחה" מסביר המנהל אדי דגן שלא הסתיר את ההתרגשות שלו. "זה באמת תכנון שהוא חלום גדול עבורי כמנהל המוסד וכמובן עבור התלמידים היקרים שלנו בשדרות שיזכו ללמוד בתנאים הטובים ביותר".
כבר בכניסה לבית הספר פנינו ימינה לאודיטוריום החדש שמכיל כ-350 מקומות ויאפשר לבית הספר לקיים אירועים כולל הצגות ומופעים. "בעצם מה שעשינו כאן הקמנו אולם שיש אליו גם גישה חיצונית כך שיכולים להתקיים בו גם אירועים חיצוניים" מסביר אריה כהן, "הקפדנו כאן על תנאים מצוין לקיום אירועים כמו למשל חדר הלבשה לשחקנים, שירותים וקפיטריה שיכולה לתת מענה לקהל שמגיע לכאן".
בהמשך, נכנסנו לסיור בכיתות של שכבה ז' ושם גם פגשנו את החידוש, במקום קירות שאף אחד לא יכול לדעת מה קורה מעבר לדלת, הכל פשוט שקוף עם איטום כפול שמונע חדירת רעש.בנוסף, מחוץ לכיתה יש מרחבי למידה שונים שיאפשרו לצאת מהשגרה ואפילו להתחלק לקבוצות קטנות. בין היתר, כדאי שתכירו את ה'גקוזי. לא צריך להפליג יותר מדי בדימיון על בריכת מים ובכל זאת, מדובר במרחב למידה בצורת ג'קוזי שאליו יורדים התלמידים לשבת ומולם מסך מולטימדיה גדול שיאפשר למורים להעביר שיעור אינטראקטיבי כולל וידאו.
כחלק מהתכנון העתידני גם המורים יזכו לתנאים משודרגים. כך למשל בכל כיתה מוצב ארון תקשורת עם מפתח שיש לכל מורה וכן מסך חשמלי שיורד מהתקרה ויאפשר למורים להעביר שיעורים באמצעות הסמארטפון. "כמובן שיש בתכנון המון חשיבה על טכנולוגיה לכן במקרה הזה מורים כבר לא יצטרכו בהכרח להגיע עם דפים ומחברות, הם פשוט יוכלו להכין את השיעור מבעוד מועד, לחבר את הנייד לארון והציג לתלמידים תרגילים וכל נושאי לימוד וזה בעיניי מדהים" מסביר אריה כהן, "הטכנולוגיה הזו מאפשרת למשל לשדר את החומר לכמה כיתות במקביל. אם מורים ירצו לחלק ביניהם את העבודה ויש חומר שנלמד בכל כיתות ז' הם יוכלו לעשות את זה במקביל".
בנוסף, בכל מרחב של שכבה הוקצה חדר מיוחד להפסקות עבור מורים וכן פינות לוקרים לתלמידים. "תחשוב שיש הפסקה של עשר דקות, מורה לא תצטרך להגיע עד לחדר מורים, היא פשוט תצא מהכיתה ותכנס לכאן לשתות קפה או מים קרים. בכלל, החדר הזה יאפשר יותר נוכחות של המורים, מעין עמדת הנהלה בכל שכבה".
בכל שלב במהלך הסיור עלתה הסוגיה של המיגון, בכל זאת מדובר במרחב ענק שעוצב עם לא מעט חלונות שמהם נכנס מקור של אור. מה קורה ברגע שיש אזעקת צבע אדום? כהן מסביר בפשטות. "ברגע שיש אזעקה חלילה, התלמידים פשוט נשארים לשבת בכיתות כי ביה"ס כולו ממוגן, כל התכנון שלו כולל החלונות מחושב מאוד מבחינת הזוויות של הירי. בעיניי מה שמדהים למרות שמדובר במבנה ממוגן נכנס לכאן הרבה אור טבעי מה שמראה לך איזו חשיבה הייתה כאן בכל הנוגע לתכנון". אגב, רוצים לשמוע בהקשר של המיגון את האירוניה בסיפור הזה? את התיכון העצום והממוגן הזה שדרותים ועזתים בנו יחד. יכול להיות שהשלום כבר כאן ולא שמנו לב?
תנאים של הייטק ואוניברסיטה
מי שהיה נרגש במיוחד במהלך הסיור הזה הוא מנהל התיכון בעשור האחרון אדי דגן, חובש כיפה שהגיע לנהל את התיכון החילוני ועושה את זה ביד רמה. הוא חתום על מהפכה של ממש בתיכון שהיה בעבר ללעג עם ביטויים כמו "מקיף פלילי". היום, התיכון מוביל באחוז זכאים לתעודת בגרות ולא פחות חשוב מתרחשים תהליכים חינוכיים וחברתיים בעלי משמעות גדולה, הוקמו כיתות צבאיות שמאפשרים לסלול דרך ללימודים ב יג'-יד' ולקריירה צבאית מבטיחה.
"תשמע מה שקורה פה זה פשוט מדהים" הוא משתף במהלך הסיור, "בהחלט מדובר בחלום גדול לי כמנהל, לתלמידים, לצוות החינוכי המדהים שיש בבית הספר וכמובן לעיר עצמה ולעומדים בראשה שמוכיחים כל הזמן כמה התלמידים והחינוך הם בראש מעייניהם".
מלבד התכנון בתוך בית הספר, דגן מצביע על תכנון קפדני גם במרחב מחוץ לכיתות. כך, למשל בכל קומה יש מספר מרפסות גדולות שבהם יכולים הילדים לבלות בהפסקות, במספר מוקדים יש כיתות חוץ מוצללות שיאפשרו למורים לקיים שיעורים בחוץ. כמו כן, בחצר בית הספר הוקם מגרש ספורט ענק הכולל 4 מגרשי כדורסל, מגרש כדורגל גדול, מסלול ריצה ואפילו בור של קפיצה למרחק וכל המתחם מקורה. בהמשך, בשטח נוסף עתיד לקום אולם ספורט חדיש עם כ-500 מקומות ישיבה.
מנהל בית הספר אדי דגן. צילום: אורי גבאי
דגן מסביר שהוא לא היה מעורב בשקל אחד שהושקע במוסד, הוא בעיקר עוסק בנושא הפדגוגי ובכל זאת על דבר אחד הוא אחראי. הקמת מרחב למידה בוטני. מה זה אומר למי שתוהה? מרחב למידה תחת צל עצים שתמצאו בעין גדי. "קודם כל העיר שדרות נקראת על שם שדרות עצי האקליפטוס לכן גם החלטנו לאמץ רעיון שבכניסה לבית הספר תהיה שדרה של עצים וממש בסמוך אלינו חורשת העצים יוקם פארק הבנים והבנות, פארק שאנחנו כמובן נאמץ לטובת גם במסגרת המרחב הלימודים וגם בתוכנית הלימודים בטבע" מסביר דגן וממשיך: "העצים שתולים בהתאם לאזור מן העולם, לא תמצא אותם במרחב הציבורי של העיר, הם נבחרו במשתלה מיוחדת ליד בית חב"ד, כל עץ כזה יקבל שלט עם הסבר ומהיכן הגיע בעולם".
דגן נזכר במהלך השבוע במפגש הראשון שהיה לו עם ראש העיר אלון דוידי, מעט אחרי שנכנס לתפקיד. "פגשתי את אלון לפני עשר שנים מעט אחרי שהוא נכנס לתפקיד ודיברנו על החזון לעתיד. ההישגים של בי"ס כבר היו טובים מאוד. אלון שאל אותי אדי איך אפשר במבנה כזה להגיע להישגים יותר גבוהים, הוא לא מזמין, לא מותאם למודל של העתיד. בסוף הסיור הוא פנה אליי והבטיח שיהיה לתיכון הזה מבנה חדש כי הוא האמין ומאמין בכל ליבו שכדי להוביל את התלמידים להצלחה לא צריך להשקיע בהם רק בלימודים אלא גם בתנאים".
בנוסף, "הדבר השני שחשוב לדגן לציין. " באיזה שלב של התכנון היה שלב משברי. גיורא שפיר שתכנן ובנה אינספור פרויקטים על שטחים גדולים, הגיע לפגישה שבה אמר לנו בפירוש: " חברים צריך לחתוך, אין אפשרות ליצור את כל המרחבים שאתם מבקשים כי אין מספיק שטח". עם זה הלכנו לאלון לפגישה ושם הוא קבע : "מה שתוכנן זה מה שנעשה, אל תדאגו, את הכסף אנחנו נביא". כמו שתכננו בהתחלה זה מה שיצא. יש כאן המון נחישות, מלאכת מחשבת ארגונית".
אריה כהן מוסיף: " יש דברים שבאמת חשוב לומר, הנחישות של ראש העיר היא שהצליחה להביא את משרד החינוך לבצע פרויקט כזה. פרצנו עם משרד החינוך את כל המוסכמות כדי להגיע לתוצאה הזאת. אני נזכר איך בכל פעם שהתחלף שר או מנכ"ל, אלון ישר היה מתייצב לבקש עוד תוספת תקציב. בכל פעם שאמרו לו אבל הקודם בתפקיד נתן הוא אמר לו: "זה כבר היסטוריה, חשוב לנו לדעת מה אתה תורם לשדרות".
אדי גן חותם את הסיור: "אני מתרגש לפתיחת שנת הלימודים יותר מתמיד, לתלמידי שדרות מגיע את הטוב ביותר" הוא אומר ומוסיף: "צריך לפרגן לכל השותפים והרשימה ארוכה. אין ספק ששדרות צועדת קדימה בחינוך, מלבד ההישגים שהביאו לעיר את פרס החינוך, רשת אמית מכניסה לכאן את שיטת "הגוגיה", מרחבי למידה שראינו במהלך הסיור. לשם כך הטיסו אותי לארה"ב כדי ללמוד מהם, לשם כך העיר שלחה אותי לפורטוגל כדי ללמוד על התפיסה החדשנית המתקדמת ביותר בעולם. אני יכול לומר בגאווה גדולה, אין בי"ס בארץ שיכול להתמודד עם הקדמה הזאת שאנחנו מעמידים כאן מעבר לעובדה שתלמיד שיכנס בשער בית הספר ירגיש אווירה של הייטק עם תנאים של אוניברסיטה".