לראשונה בשדרות התקיים 'האקתון' – אירוע עירוני לפיתוח פתרונות משותף עם תושבים ובעלי עניין, בו המשתתפים התחלקו לקבוצות חשיבה, ויחד יצרו ופיתחו רעיונות ומצאו פתרונות במטרה לענות על האתגרים לגיבוש מרחבי פתרונות בניקיון הסביבה שאותרו והוגדרו באגף שירות לתושב בעירייה. המשתתפים במפגש נבחרו מתוך רשימת הפונים למוקד, מההיכרות של המשל"תים את התושבים בשכונות ומהרשמה חופשית של תושבים שנענו לפרסומים לאירוע. חשוב לציין את
רכזי המשל"תים, מרכזי שירות לתושב, בשכונות: אלונה שמילוב שפירא, נועם קסל, שגיא בוחבוט, סמדי פרץ פדידה ויוסי שטרית.
ההאקתון זכה להיענות מרשימה מצד 110 תושבים שהביעו מעורבות יוצאת דופן ותרמו מזמנם לגיבוש פתרונות. משתתפי ההאקתון חולקו לפי צבעים למספר שולחנות וכל שולחן, יחד עם מנחה מטעם העירייה, דן ב-2 דיונים מסוגים שונים שיחברו נקודת מפגש בין האתגר לפתרון אפשרי במטרה משותפת לשמור על מרחב ציבורי נקי, נעים ומטופח בעיר שדרות.
כאמור, כחלק מחזונו של ראש העיר, אלון דוידי, לטיפוח המרחב הציבורי ושיתופם של התושבים במהלך, ובהובלת מנכ"ל העירייה, גלעד אברהמי, מקדמת העירייה תהליכים לשינוי ושיפור המצב הקיים וארבעת האתגרים שבמיקוד הם: האשפה והפסולת שנוצרת מאכלוס בניינים חדשים כגון קרטונים, אריזות של מוצרי חשמל חיפו ריהוט ועוד, פסולת בפארקים ובגינות ציבוריות, האשפה שנמצאת מסביב לפח ובמרכזים מסחריים.
יש לציין, שמשתתפי ההאקתון קיבלו את התואר 'שגרירי הניקיון של העיר' וזאת לאור היענותם להגעה למפגש על חשבון הזמן הפרטי שלהם בשעות הערב.
לערב הזה קדמה עבודת הכנה משמעותית של איסוף וניתוח מידע של כ- 20,000 קריאות מוקד כדי ללמוד מהם הנושאים הנפוצים ביותר בתחום הניקיון. נבחנו 1,200 מפגעים ודו"חות איכות סביבה בעיר בכדי להבין היכן ומדוע הם מתרחשים. נערכו 14 תצפיות ניקיון בכל רחבי העיר, במגורים, פנאי ומסחר. כמו כן, קיים אגף שירות לתושב שיח עם התושבים, בו למדו בעירייה כיצד הם רואים את הנושא ולמדו על תהליכים דומים.
מרחבי פתרונות הם הסברה, חינוך, תשתיות ואכיפה, קהילה ועסקים. על בסיס המדע שנאסף, והפתרונות שפיתנו יחד בהאקתון, תבנה העירייה פרויקטים ותצא לדרך יחד עם התושבים השותפים לגיבוש פתרון הבעיות ויישומן בשטח.
יש לציין שלפני כל פרויקט שהעירייה מבצעת בשכונות, רכזי השירות לתושב (המשל"תים) שנמצאים בכל שכונה, משוחחים עם התושבים בשכונה מה הצרכים ומה נדרש לשפר, בודקים מה צריך להחליף, מה צריך לתקן, בודקים מדרכות שבורות, תאורה ועוד. הם מעבירים את הפנייה לאגף שירות לתושב בעירייה שעושה מיפוי בהתאם, לאחר המיפוי, נקבע סיור יחד עם כל הגורמים המקצועיים בכל שכונה ואז מתחילים לעבוד על הפרויקט.