יום שישי , 10 אפריל 2020

כשההורים הופכים למורים: המדריך של ג'קי ג'לדטי

מגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט בקצב מהיר ומאופיינת בהמון תחושות שליליות: חוסר נוחות, אי וודאות, פחד, דאגה ולעיתים גם כעס. על מנת לנסות ולעצור את התפשטות המגפה הוחלט על ידי הדרג המדיני בימים האחרונים להכניס להסגר כמעט את כל תושבי המדינה, צעד שהוא הכרחי ומשפיע על כל תחומי החיים: משפחה וזוגיות, עבודה וקריירה, היבטים כלכליים. כמובן שגם תחום הלמידה הושפע באופן משמעותי עם ההחלטה לסגור את בתי הספר ולעבור ללמידה ביתית.

התקופה הזו מאתגרת אותנו כהורים, שלצד האתגרים הכלכליים והתעסוקתיים אנו מתמודדים עם הצורך "להפוך למורים" לילדים בבית וליצור להם שגרה בריאה ותקינה לצד המשך התקדמות בתוכנית הלימודים.
אני בוחר לראות את המצב הלא נעים שנכפה עלינו כהזדמנות ולא כאיום, ולתקופה זו יכולים להיות יתרונות רבים ובניהם חיזוק הקשר המשפחתי, הטמעת ערכים וכמובן פיתוח מיומנויות והרגלים בקרב הילדים.
בעיני הנושא הראשון שחשוב לשים עליו דגש הוא הגדרות ותיאום ציפיות – הילדים לא בחופשה! הילדים במסגרת לימודית אשר בשל המצב מתקיימת בבית ולא בבית הספר. לסוגיה זו ישנה חשיבות עצומה הן להורים והן לילדים. במצבי אי וודאות הגדרות ברורות יוצרות תיאום ציפיות וקובעות כללי התנהגות מתאימים.

חשוב לדעת כי בני אדם רגילים ואף מעדיפים להתנהל במסגרות: גן, בית ספר, צבא, אוניברסיטה, זוגיות ועבודה. כל חיינו אנחנו בתוך מסגרות, כאשר לכל מסגרת יש את החוקים והכללים שלה. גם במצב הנוכחי חשוב להבהיר את המסגרת בה אנחנו פועלים ומהם הכללים הנדרשים.
ההמלצה שלי היא לקבוע סדר יום ברור בלמידה הביתית, ולעשות את תהליך התכנון וההגדרה בשיתוף עם הילדים.
כפי שקוראי הקבועים יודעים אני מאמין כי האחריות ללמידה היא של הילדים ויש להטמיע בהם אחריות זו מגיל קטן. לכן אני ממליץ בחום לתת לילדים סמכות ואחריות על חלק נכבד מתכנון היום. אצלינו בבית הגדרנו שהילדים יהיו אחראיים על פעילויות ההפוגה וההפסקות הפעילות, וכל ילד קיבל אחריות לתכנן פעילות אחת ליום.
בלמידה הביתית ישנם שני אתגרים משמעותיים: הראשון יצירת סביבת למידה אפקטיבית ומותאמת ללמידה. על מנת ליצור אווירה לימודית אני ממליץ לרכז את הילדים "בכיתה" אחת, בחדר גדול או בפינת האוכל, ולהתאים אותם ללמידה: תאורה נכונה, שקטה עם מינימום היסחים והפרעות. כמובן שבשעות הלמידה הטלוויזיה כבויה על מנת לא למשוך את תשומת הלב של הילדים.
האתגר השני הוא יצירת מכנה משותף בין ילדים בגילאים שונים. אצלנו למשל הפערים משמעותיים (כיתה ה', א' וטרום חובה), אך עדיין מסגרת הזמנים נשמרת אחידה לכולם. זמני הלמידה הם אחידים (לא התוכן כמובן) וזמני ההפסקות חופפים. כך אנחנו יוצרים אווירת כיתה באופן מקסימלי.

עקרונות לתכנון סדר יום
סדר יום מהווה את המסגרת הכללית של ההתנהלות במצב זה. יצירת עוגנים וסדר יום קבוע מאפשרת לילדים (ולנו) ביטחון, וודאות ושגרה נכונה.
המעבר משגרה בבית הספר ללמידה ביתית חייבת להיות הדרגתית. סביבת הלמידה שונה מהותית, וכנגזרת מכך האווירה הלימודית. הילדים מבינים כי הכללים השתנו והם צריכים "זמן הסתגלות" בדיוק כמו בתחילת שנה: ביום הראשון – עד 11:00, ביום השני עד 12:00 ומהיום השלישי והילך מסגרת מלאה על פי התכנון המשפחתי.

לאופן בו אנחנו מתחילים את היום חשיבות מכרעת על התפוקה שלנו בהמשכו, ולכן הגדירו שעת השכמה קבועה שלא תהא מאוחרת מהשעה 09:00. הקפידו על שגרת בוקר מלאה כך שהילדים יתארגנו בדיוק כפי שהיו מתארגנים לבית הספר: השכמה, צחצוח שיניים, התארגנות והתלבשות על ידי החלפת בגדים מפיג'מה לבגדי שגרה. החלפת בגדים בבוקר מהווה תהליך פסיכולוגי המוציא אותנו מאווירת הבית והחופש ומכניסה אותנו לאווירת יום שגרתי.
לאחר סיום ההתארגנות מומלץ כמובן לאכול ארוחת בוקר, אותה אני ממליץ להכין יחד עם הילדים. אפשר לחלק מטלות ותחומי אחריות לכל ילד כגון: לערוך את השולחן, לפנות, להכין סלט ועוד. בתום הארוחה ולאחר שסיימנו את המטלות הנלוות יש לבצע פעילות גופנית היתולית ומהנה. הפעלת הגוף בתנועה חשובה מאוד לעירנות על ידי המרצת מחזור הדם וליכולת הגוף להיכנס למצבי קשב וריכוז לזמנים ארוכים. יש ברשת המון רעיונות לאימונים גופניים הורים-ילדים.

כעת הילדים מוכנים מנטאלית ללמידה, כאשר ההמלצה היא על שיטת הסנדוויץ' – שיעור כפול (90 דקות), פעילות הפגה של 30 דקות ועוד שיעור כפול (90 דקות נוספות).
את החומר הלימודי נגדיר בהתאם להנחיות המורות ובשיח שוטף איתן. נוכחתי לגלות כי המורות קשובות, אקטיביות ושמחות מאוד לשתף פעולה ולהכווין את ההורים בתהליכי הלמידה הביתיים. המשיכו ברצף הלימודי מבית הספר, הן בחוברות והן בלמידה המתוקשבת.

דגש חשוב על הפסקות – בבית הספר הילדים רגילים להוציא אנרגיה בהפסקות על ידי משחק פעיל בחצר. יש לבצע לאחר כל 40 דקות של למידה הפסקה בת 5-10 דקות, אך חשוב שההפסקה תהיה הפסקה פעילה – ריקוד, משחק, תרגיל כושר. אל תוותרו על זה – זה עוזר לילדים לבצע הפוגה מהלמידה ולצבור כוחות להמשך היום.

את פעילות הפגה נשלב בין רצף הלמידה המשמעותי והוא צריך להיות באחריות הילדים. תנו לילדים את האחריות הן לתכנון והן לביצוע. לאחר שיקבעו מהי הפעילות אותה הם רוצים להעביר לשאר הילדים, עליהם לתכנן את הפעילות, להכין עזרים ולבצע אותה הלכה למעשה. רעיונות לפעילות הפגה: חידון משפחתי, 'חבילה עוברת' עם משימות, משחק זיכרון, תפזורת בהכנה עצמית, ניסוי מדעי, ומשחקי קופסא אסטרטגיים (מונופול, טאקי).
גם את הכנת ארוחת הצהריים נקפיד לבצע יחד עם הילדים הן ברמת ההערכות והן ברמת ההכנה. לאחר ארוחת הצהריים יש לשלב פעילות העשרה, שעת סיפור (אחד הילדים מקריא לשאר) וזמן יצירה. בסוף היום חשוב להשאיר זמן פנאי חופשי לפעילות בחירת הילדים.

היו קשובים לקשב
בניגוד ללמידה בכיתה בה יש כ- 30 תלמידים, אצלינו בבית יש מספר "תלמידים" מצומצם. היו עירניים לרמת הקשב של הילדים, מתי הם "בורחים" במחשבות ומתי הם זקוקים להתרעננות נוספת. היו גמישים, היו קשובים לצרכי הילדים, שנו את הדרך אם צריך – חישבו תמיד על ההישג הנדרש הסופי: שמירה על מסגרת ואווירה לימודית של הילדים.

שני טיפים לסיום:
•ללא פלאפון במהלך היום – כמו בבית הספר, גם ללמידה הביתית אסור "להביא" פלאפון. ברור לי שהפלאפון בבית, כן ? אבל חשוב מאוד שלא יהיה בהישג יד, לא נראה לעין ושאי אפשר יהיה לשמוע צלצולים והתראות. בדיוק כפי שהמורה לא מרשה שימוש בנייד בכל שעות הלמידה, גם אנחנו כהורים חייבים לשים את אותן הגבולות, אין שימוש בטלפונים ניידים במשך היום.

• צאו לשאוף אוויר – בלמידה, בדיוק כמו בעבודה, חשוב לבצע הפוגות על מנת לשמור על רמת קשב וריכוז גבוהה לאורך זמן. לשאיפת אוויר, לטבע ולשמש יש חשיבות בחידוש האנרגיה להמשך תהליך הלמידה. למי שיש חצר – שלחו את הילדים להתאוורר בחוץ. למי שיש מרפסת – זה המקום אותו תבחרו לבצע את ההפוגות.
נפוליאון היל אמר כי "ההזדמנות הגדולה שלך יכולה להיות בדיוק היכן שאתה נמצא כעת". הימים האלו מאתגרים מאוד את כולנו. אנחנו מוטרדים מאוד מהכאן ועכשיו ויחד עם זאת מנסים להבין מה צופן לנו העתיד. הילדים שלנו זקוקים לנו בימים אלו יותר מתמיד. אנחנו חייבים להיות העוגן וליצור מסגרת תומכת ומקדמת. צרו את השגרה שלכם ושל הילדים, המשיכו בתהליך הלימודי, התייעצו אחד עם השני ואף עם המורים והמומחים.
הלמידה הביתית היא מאתגרת אך מספקת. לכו תדעו – אולי בסוף תתאהבו בזה…
מאחל לכולנו בריאות איתנה. שמרו על עצמכם.

לכתבה הבאה:

גיליון חג פסח של 'דין וחשבון' 840 לקריאה והורדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.