יום רביעי , 27 מאי 2020

הורה נבוכים: ללמוד מהבית ולהישאר שפויים

ג'קי ג'לדטי, בעל הטור הקבוע ב'דין וחשבון' ובעל עסק בפיתוח אסטרטגיית למידה נותן לכם את הטיפים היעילים כיצד להישאר שפויים עם הילדים בבית.

אנו בעיצומה של ההתמודדות עם מגפת ה'קורונה' אשר מתמקדת כיום במניעת התפשטות המגפה והטלת סגר חלקי על תושבי מדינת ישראל.  היום אנו מציינים שבועיים לסגירת המסגרות החינוכיות, גנים ובתי ספר, ובעצם עברנו הלכה למעשה ללמידה מלאה בבית.
הורים רבים נכנסו ללחץ ברגע שהבינו כי האחריות ללמידה של הילדים עוברת אליהם, ואין להם כלים בסיסיים להתמודד עם הילדים בבית לאורך תקופה ארוכה. הוצפתי בעשרות שאלות ובקשות לעזרה בכל דרכי התקשורת.
כתבתי מדריך מעשי להורים להתמודדות עם הלמידה הביתית בתקופה זו בשם ' הורה נבוכים' ובחרתי קטעים נבחרים מהותיים להעלות כאן בשבילכם ולמענכם.
מוזמנים ליצור עימי קשר על מנת לקבל את המדריך המלא.
למה אנחנו בבית ?
ראשית חשוב שאנו נבין בעצמנו, ואחר כך להבהיר לילדים כי בתקופה הקרובה (היכולה בקלות להפוך לארוכה) שהם לא ילכו לגנים ולבית הספר על מנת למנוע את התפשטות מגפת הקורונה.
אז אנחנו בחופש ?
לא. הילדים נמצאים במסגרת לימודית (ולא בחופש) אשר בשל המצב מתקיימת בבית ולא בבית הספר. לא הקדימו את חופשת פסח, אלא העבירו את הלמידה בתקופה הזו מבית הספר ללמידה ביתית.
איך אפשר ללמוד בבית ?
למידה בבית היא מאתגרת אך ניתנת למימוש אם נבצע אותה כראוי. ישנם ארבעה שלבים מהותיים להצלחת תוכנית הלמידה הביתית:
1. תיאום ציפיות ושיתוף פעולה הורים – ילדים
2. הגדרת נהלים וסדר יום קבוע
3. התאמת סביבת הלמידה בבית
4. גיוון, יצירתיות וגמישות

איך אפשר ללמוד כל היום בבית ?
למידה היא מילה ענקית. כאשר אנחנו מדברים על למידה או משייכים אותה ישירות למורה העומד בכיתה ומעביר חומר. אולם למידה מתבצעת תמיד, בכל יום ורגע ובכל סיטואציה.
ילדים יכולים ללמוד כמעט מכל דבר ובכל שיטה – ממשחק, מקריאה, מסרטון ברשת, מיצירה, מהכנת מתכון משותף ומגלישה ברשת האינטרנט.
בנוסף מילת הקסם היא מינון. קשה עד בלתי אפשרי ללמוד כל היום, ולמען האמת גם לא צריך. שלבו פעולות של לימוד ישיר (חוברת תרגילים) ולימוד עקיף (שיחה או דיון על נושא מסוים).

איזה חומר ללמד בבית ?
בזמן כתיבת שורות אלו ההחלטה של ממשלת ישראל היא כי הלמידה מרחוק תיפסק. חשוב לציין כי ישנן יוזמות מקומיות רבות של מורים ומורות והקשר הישיר שלהם עם הילדים הוא רציף.
ממליץ ליצור קשר ישיר עם המחנך/ת ולשאול מהם הנושאים עליהם נכון לעבוד עם הילדים בימים אלו.
ברור לכולנו שלמידה של ילדי הגנים אינה דומה ללמידה של תלמיד בחטיבת ביניים. לכל גיל מאפיינים ייחודיים. אלו העקרונות המרכזיים לכל חתך גיל:

ילדי הגן – הילדים הקטנים לומדים דרך משחק בפעילויות במרחב. למידה בתנועה היא האפקטיבית ביותר בגיל הזה, למרות שאנו המבוגרים נוטים להושיב אותם ליד שולחן וכסא.
חשוב מאוד לתכנן שעת סיפור, ולבצע אותה בהקראה פעילה – להקריא משפט ופסקה ולשאול שאלות הבנה ופיתוח מחשבתי.

תלמידי יסודי – שני כישורים מרכזיים נדרש להמשיך ולפתח בלמידה הביתית – שפה וחשיבה כמותית. יש להקדיש זמן לקריאה עצמית, לצד קריאה משותפת של ספרות מורכבת על מנת להמשיך בהעשרת אוצר המילים. לא חשוב מה הילדים קוראים – סיפור, מתכון, כתבה בעיתון מותאמת לילדים.
בנוסף לרכישת השפה נמשיך ונפתח את החשיבה הכמותית, וגם כאן ניתן להיות יצירתיים ולשלב פעילויות נוספות מעבר לחומרים בספרי הלימוד של בית הספר – לפתור סודוקו, חידון תוך כדי הכנת ארוחת ערב, שאלוני קנגורו (חפשו ברשת).
לבסוף שלבו פעילויות משחק ויצירה שניתן להכין ולבצע באמצעים ביתיים.

תלמידי חטיבת ביניים ותיכון – האתגר הגדול של ההורים, אך חשוב להבין כי האחריות ללמידה היא על התלמידים עצמם ולא על ההורים. חשוב לרתום את התלמידים ללמידה ולא להקניט במשפטים כגון "מה הבעיה לשבת קצת על לימודים בתוך כל הכלום הזה?". תנו משימות חקרשת (חקר ברשת) בהתאם לתחומי העניין של הילד, ושלבו תרגילים לפיתוח כישורי חשיבה כגון מבחנים פסיכוטכניים שיתנו עניין ואתגר מצד אחד ויכינו אותם למבחנים עתידיים (כגון צו ראשון) מצד שני.

באיזו שעה להעיר את הילדים ?
לגוף ישנו 'שעון ביולוגי' אותו הרגלנו לאורך שנים בשגרה, ולכן חשוב לא לשנות אותו על ידי הטמעת הרגלים חדשים ולא מקדמים. לכן מומלץ לא לתת לילדים לישון עד יקיצה טבעית, היכולה להגיע לשעות הצהריים.
לכן לאופן בו אנחנו מתחילים את היום חשיבות מכרעת על התפוקה שלנו בהמשכו. הגדירו שעת השכמה קבועה שלא תהא מאוחרת מהשעה 09:00. שימו לב גם לשעה בה הילדים הולכים לישון, על מנת שלא יתעוררו עייפים מאוד מפאת שעות שינה מועטות.

הלמידה בבית אפקטיבית בכלל ?
הלמידה בבית אפקטיבית מאוד באם מתכננים אותה כראוי. הכינו "מערכת שעות" יומית, התכלול את מקצועות הלימוד, החומר לאותו יום וכן פעילויות הפוגה אותם אני ממליץ להעביר באופן מלא לאחריות הילדים.
שימו לב כי בבית הלמידה היא מאוד מצומצמת 2-3 "תלמידים" אל מול 25-35 תלמידים בכיתה רגילה. היכולת שלנו להעביר את הידע הרבה יותר קלה, וכן אפשר להתאים את הלמידה באופן אישי לכל ילד, דבר שקשה מאוד לעשות במסגרת כיתה רגילה.

ללמוד בסלון או בחדר ?
אחד האתגרים המשמעותיים בלמידה בבית הוא ליצור סביבת למידה אפקטיבית ומותאמת ללמידה. חשוב למצוא מקום שקט, עם תאורה טובה ונעימה שתיצור אווירת לימודים.
כמובן שבזמן הלמידה הטלוויזיה כבויה והפלאפון אינו נמצא בהישג יד.
ישיבה בתנוחה טובה על כסא עדיפה משמעותית על למידה בשכיבה על מיטה, שכן בחירת מקום "נוח מדי" עלולה להרדים את הלומד.
אפשר ללמוד כל אחד בחדרו (אם ניתן) או בישיבה "בכיתה" אחת בפינת האוכל.

מה התפקיד של ההורים ?
להורים ישנה השפעה חשובה מאוד על ההתפתחות ועל הלמידה של ילדיהם. בימים אלו הפכנו אנו ההורים להיות המורים העיקריים של ילדינו. אנחנו אלו המהווים גורם יציב בחיי הילדים, ולכן אנחנו משמשים להם גם כעוגן לימודי בימים אלו.
הציפיה הראשונה מההורים היא להשקיע זמן בתהליך הלמידה. היו עם הילדים בקשב מלא, תמכו בהם, הכווינו אותם. אל תפתרו להם את השיעורים כמובן, אך הם צריכים אתכם. אל תתעסקו בטלפון הנייד, אל תקראו עיתון ואל תשטפו כלים ותגהצו בזן שהם לומדים.
אולי אני נשמע נאיבי, אך אני מאמין בכל ליבי שהמשך פיתוח חינוכי ולימודי בימים אלו הוא בראש
סדר העדיפויות שלנו ההורים. הילדים צריכים אותנו, אין להם אף אחד אחר.
מאחל לכולנו לעבור את המשבר הזה בהצלחה. חישבו על ההזדמנויות הרבות שאפשר להפיק בימים אלו כגון חיזוק הקשר המשפחתי, פיתוח כישורים ומיומנויות שאנו לא עוסקים בהם בימים רגילים. הפיקו מעצמכם את המירב, גייסו את כל היצירתיות והדמיון. ברשת ישנם מאות רעיונות להפעלות וללמידה – מצאו אותם וממשו אותם אצלכם בבית.
שימרו על "שריר הגמישות" פעיל, אזנו בין פעילויות פנאי ופעילות למידה. היו קשובים לצרכי הילדים.
אתם מוזמנים להמשיך ולכתוב לי שאלות, אני כאן בשבילכם לכל עזרה ועצה.

לכתבה הבאה:

ממ"ר לכיש הנכנס קיים פגישת עבודה עם ראש עיריית שדרות

ניצב-משנה רונן אבניאלי, שהחל לאחרונה בתפקידו כמפקד מרחב לכיש במשטרה, הגיע השבוע לפגישת עבודה עם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.